هدایای تبلیغاتی اقلامی هستند که توسط یک شرکت و یا شخص به سه گروه مشتریان، کارکنان و تامینکنندگان اهدا میشوند، این هدایا اغلب شامل لوگو یا شعار برند اهداکننده میباشند و اغلب در نمایشگاهها، کنفرانسها، به هنگام دیدار با مشتریان بالقوه، اعیاد و به هنگام ترفیع یا افزایش رتبهی کارکنان اهدا میشوند.
تاریخچهی اولین هدیهی تبلیغاتی به سال ۱۷۸۹ در ایالتمتحده همزمان با انتخاب جورج واشنگتن به ریاست جمهوری برمیگردد. اما زمان اصلی توسعه و گسترش آن به اوایل قرن نوزدهم، زمانیکه صنعت چوب توسعه پیدا کرد، برمیگردد که در آن زمان تقویمهایی را طراحی کرده و هدیه میدادند. هنوز هم این رسم پابرجاست و یکی از ترفندهای اصلی تبلیغات میباشد.
۸ مزیت ارسال هدایای تبلیغاتی
یکی از اصول اساسی روانشناسی اصل تقابل است، بنا به این اصل، مردم همانطور با شما رفتار خواهند کرد که با آنها رفتار میکنید. بنابراین اگر سودی را به آنها برسانید درصدد جبران آن برخواهند آمد. به همین دلیل است که هدیههای تبلیغاتی اغلب مورد استفاده قرار میگیرند.
انسانها از دریافت هدیه لذت میبرند و در چنین شرایطی دچار هیجان احساسی شده و ارزش هدیه را بیش از اندازهی واقعی آن در نظر میگیرند. در زیر ۸ مزیت استفاده از هدایای تبلیغاتی را مشاهده میکنید:
افزایش آگاهی از برند
آگاهی از برند به سطح آگاهی و شناخت مشتریان از برند اشاره دارد. در واقع، با افزایش آگاهی از برند مشتریان قادر خواهند بود برند را در شرایط مختلف تشخیص دهند و آن را به یاد آورند. منظور از افزایش آگاهی برند این است که با راهکارهای مختلف توجه مخاطبان را به خود جلب کرده تا در تصمیمات خرید آنها تاثیرگذار باشیم. مسلما ارسال هدایای تبلیغاتی یکی از اثرگذارترین راهکارها برای افزایش آگاهی از برند میباشد.
تقویت تصویر برند در اذهان
هر برندی در ذهن مخاطبان خود تصویر خاصی را دارد که این تصویر اصلیترین نقش را در تصمیمات خرید مخاطبان ایفا میکنند. این تصویر با گذر زمان و رفتارهای مختلف برند در ذهن مشتریان شکل میگیرد. هر چه مشتریان تصویر بهتر و مثبتتری از یک برند در ذهن خود داشته باشند، محصولات آن برند را به سایرین ترجیح میدهند. ارسال هدایای تبلیغاتی برند شما را در ذهن مشتریانتان ماندگار میکند.
تولید سرنخهای بازاریابی
سرنخهای بازاریابی در واقع مخاطبانی هستند که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند. با ارسال هدایای تبلیغاتی برندها میتوانند تعداد این سرنخهای بازاریابی را افزایش دهند.
افزایش وفاداری به برند
براساس تعریف AMA (انجمن بازاریابی آمریکا) از وفاداری مشتریان آن به معنی نوعی رفتار میان مصرف کنندگان است. به این صورت که مصرف کننده ترجیح میدهد خریدهای آیندهی خود را از همان برندی که هم اکنون مورد استفاده قرار میدهد انجام داده، یا همچنان استفاده از برند فعلی را ادامه دهد. انسانها به صورت ذاتی از دریافت هدیه لذت میبرند.
افزایش فروش
تقریبا تمامی فعالیتهایی که یک برند صورت میدهد همچون بازاریابی، تبلیغات و حتی تولید محصول جهت رسیدن به فروش است. در دنیای رقابتی امروز افزایش فروش کار بسیار سختی است، از همین رو، برندهای مختلف از انواع راهکارها برای آن استفاده میکنند. ارسال هدایای تبلیغاتی یکی از نتیجهبخشترین کارها برای افزایش فروش است.
افزایش مشتریان بالقوه و معارفهها
هر چه آگاهی بیشتری نسبت به کسبوکار شما وجود داشته باشد و همچنین تصویر مثبتی از شما در ذهن مردم باشد، طبیعتا با استفاده از بازاریابی دهان به دهان تعداد مشتریان بالقوهی شما روز به روز بیشتر خواهد شد.
بهبود و توسعهی روابط با کارکنان
کارکنان اصلیترین سرمایهی یک کسبوکار هستند، بنابراین ارسال هدایای تبلیغاتی در مناسبتهای مختلف میتواند قدردانی شما را به آنها منتقل کند.
ساخت ارتباطات B2B
یکی از سادهترین راهکارها برای توسعهی ارتباطات مابین کسبوکارها ارسال هدیه در مناسبتهایی مثل اعیاد، ترفیعها و … است. این ارتباطات میتواند برای آیندهی کسبوکار شما موثر باشد.
چگونه هدیههای تبلیغاتی را ارسال کنیم؟
ارسال هدیه همواره با آداب و رسوم خاصی همراه بوده است. همانطور که در بخش اینفوگرافی مشاهده کردید، میبایست نکات زیر را در انتخاب هدیهی تبلیغاتی مناسب مدنظر داشته باشید:
۱) هدیه مناسب انتخاب کنید
هدیهای که به مخاطب یا مشتری خود ارسال میکنید، بهتر است ارزشمند و منحصربهفرد باشد، تا در ذهن وی ماندگار شود. سالانه مقدار زیادی از تقویمها، سررسیدها و خودکارهایی که برندها جهت هدیه به مشتریان خود میفرستند، دور ریخته میشود. بنابراین میبایست در انتخاب هدیهی مناسب دقت کرد. ما شکلاتهای تبلیغاتی که امکان حک شدن لوگو و پیام شما روی آن وجود دارد را توصیه میکنیم. شما میتوانید این نوع از شکلاتها را از طریق سایت شوکوبرندز سفارش دهید.
۲) شخصیت گیرنده را مدنظر بگیرید
هدیه باید منافع و شخصیت گیرنده را انعکاس دهد. همانطور که به هنگام انتخاب هدیه برای یک دوست چندین گزینهی مختلف را امتحان میکنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید، در انتخاب هدیهی تبلیغاتی نیز باید حساسیت به خرج دهید تا طرف مقابل از هدیهی شما لذت ببرد.
۳) زمان مناسب برای ارسال هدیه را پیدا کنید
برای ارسال هدیه دلیل مناسبی را پیدا کنید. اگر شما بدون دلیل هدیه بدهید حالت تبلیغاتی خواهد داشت، برای همین بهتر است منتظر زمان مناسب همچون اعیاد، نمایشگاهها و … باشید. برخی از این مناسب در قسمت دوم اینفوگرافی آورده شده است.
۴) رسمی بودن را فراموش نکنید
چون از طرف یک کسبوکار هدیه میفرستید، میبایست اصول رسمی بودن را در هدایای خود مدنظر بگیرید. ارسال یک پیام رسمی میتواند این حس را به خوبی منتقل کند.
۵) سفارشیسازی کنید
در دنیای تبلیغات امروزی همه چیز به سفارشیسازی وابسته است. سفارشیسازی شما را در ذهن مشتری ماندگار خواهد کرد. به عنوان مثال، هک کردن لوگوی شما روی شکلاتهایی که در مورد یکم معرفی کردیم، نوعی سفارشیسازی محسوب میشود.