بازاریابی و تبلیغات, شکلات

گیفت نمایشگاهی یا هدیه نمایشگاهی و تهیه آن

هدیه نمایشگاهی

اگر به عنوان مدیر یک کسب و کار در نمایشگاه‌های مختلفی که در حوزه صنعت شما برگزار می‌شود شرکت کرده باشید احتمالا از اهمیت تهیه گیفت نمایشگاه مناسب آگاهی دارید. زیرا به خوبی می‌دانید که تهیه گیفت نمایشگاه یا هدیه نمایشگاهی یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی برای کسب و کار شما است. به همین دلیل است که بیشتر مدیران کسب و کارها زمانی که می‌خواهند در نمایشگاه‌ها شرکت کنند، با یک مشکل و چالش بزرگ روبرو هستند. اینکه چگونه بهترین هدیه نمایشگاهی را برای بازدیدکنندگان خود انتخاب کنند؟ اما اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشید هم نگران نباشید. زیرا در این مطلب از شوکوبرند قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. با توجه به اینکه شوکوبرند به عنوان یکی از تولیدکنندگان گیفت‌های خلاقانه نمایشگاهی و هدایای تبلیغاتی شناخته شده است، مطالعه این مطلب برای شما خالی از لطف نخواهد بود. امیدوارم این محتوا بتواند برای شما مثمر ثمر واقع شود و در انتخاب گیفت نمایشگاه مناسب یاری‌گر شما باشد.

هر آنچه که در مورد هدیه نمایشگاهی یا گیفت نمایشگاه باید بدانید

 گیفت نمایشگاه چیست؟

قبل از هر چیز بحث خود را با ارائه تعریفی از گیفت نمایشگاه آغاز می‌کنیم. گیفت نمایشگاه یا هدیه نمایشگاهی در حقیقت همان هدیه کوچکی است که به عنوان تبلیغات و به منظور بازاریابی در اختیار بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار می‌گیرد. هر چند این هدایای تبلیغاتی بیشتر اهداف بازاریابی و تبلیغات را دنبال می‌کنند. اما در صورتی که از هدایای ماندگار انتخاب شوند می‌توانند برای بازدید کنندگان به عنوان یک یادگاری ماندگار نیز تلقی شوند. گیفت نمایشگاهی هر چه خلاقانه‌تر انتخاب شود معمولا بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. همچنین جالب است بدانید که لزومی ندارد که هماهنگی صد در صدی بین گیفت نمایشگاهی و صنعت فعالیت وجود ندارد. بلکه پیدا کردن یک ارتباط معنایی جالب بین هدیه نمایشگاهی ارائه شده و صنعت مورد فعالیت زمینه‌ای را برای پیشبرد هر چه بیشتر اهداف بازاریابی فراهم می‌کند. زیرا به چالش کشیدن ذهن مشتری به نوبه خود یکی از موثرترین روش‌های تبلیغاتی است.

گیفت-نمایشگاهی

 

چرا از گیفت نمایشگاه برای تبلیغات استفاده می‌شود؟

با توجه به اینکه کسب و کارهای مختلفی با اسامی مختلف در نمایشگاه‌ها حضور دارند معمولا بازدیدکنندگان نام برندها و کسب و کارهایی را که با آن‌ها مواجه می‌شوند فراموش می‌کنند. از این رو می‌توان گفت ارائه هدیه نمایشگاهی راهی برای تثبیت نام برند در ذهن مشتری است. از این رو هر چه این هدیه خلاقانه‌تر انتخاب شود بیشتر در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. زیرا یک ایده‌ی خلاقانه که سبب جلب نظر مخاطب می‌شود او را کنجکاو می‌کند تا نام صاحب ایده را نیز در خاطر نگه دارد. از دیگر سو همین هدایای تبلیغاتی می‌توانند نقش موثری در پیشبرد استراتژی بازاریابی احساسی برندها داشته باشد.

اگر به عنوان بازدید کننده به نمایشگاه رفته باشید احتمالا می‌دانید که بسیاری از غرفه داران و کسب و کارهایی که در نمایشگاه حاضر می‌شوند اسباب پذیرایی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. اما جالب است بدانید که اگر اندکی خلاقیت چاشنی کار شما شود می‌توانید از همین اسباب پذیرایی که برای مشتری مداری از آن‌ها استفاده می‌کنید به عنوان گیفت نمایشگاهی نیز استفاده کنید. زیرا یک طعم خاص و ویژه نیز برای همیشه در ذهن مخاطبان باقی خواهد ماند.

به عنوان مثال یک شکلات با لوگو و شعار تبلیغاتی شما که با یک بسته‌بندی خاص تهیه شده است یا یک قهوه با طعمی ماندگار و منحصر به فرد بهترین و خلاقانه‌ترین پذیرایی از بازدیدکنندگان است که می‌تواند به عنوان گیفت نمایشگاه نیز تلقی شود. بنابراین این دقت و سلیقه مطمئنا مخاطبان شما را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چگونه بهترین هدیه نمایشگاهی را برای بازدیدکنندگان خود انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گیفت نمایشگاه قبل از هر چیز باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

– هدف ما از ارائه هدیه نمایشگاهی چیست؟
– مخاطبین هدف ما چه کسانی هستند؟
– چه هدایایی برای زمینه فعالیت ما مناسب هستند؟
– کدام یک از شیوه‌های بازاریابی برای کسب و کار موثر است؟

متاسفانه در بسیاری از موارد عدم توجه به نکات بالا سبب شکست تبلیغات یک کسب و کار می‌شود. زیرا بسیاری از مدیران سنتی بدون شناخت مخاطبان خود و بدون توجه به شرایط محیطی، به دلخواه خود یک شیوه‌ی تبلیغاتی را پیش می‌گیرند. اما در نهایت متوجه می‌شوند که این نوع تبلیغات به غیر از اعمال هزینه هیچ سودی برای کسب و کار آن‌ها نداشته است. در ادامه هر یک از سوالات بالا را به صورت اجمالی بررسی می‌کنیم.

۱) مشخص کردن هدف گیفت نمایشگاهی

در وهله اول باید هدف از تبلیغات یا تهیه هدیه نمایشگاهی را مشخص کنیم. یعنی مشخص کنیم که هدف ما از ارائه هدایای تبلیغاتی در نمایشگاه جذب مشتری است و یا آشنایی با نام برند و ترویج آن؟ زیرا این دو بحث کاملا متفاوت هستند. در برخی از مواقع هدف ما معرفی یک برند جدید است. اما در بسیاری از موارد هدف از ارائه هدایای نمایشگاهی جذب مشتری برای برندی است که از قبل شناخته شده است.

۲) شناخت مخاطبین هدف

شناخت مخاطبین هدف نیز گام موثری در انتخاب هدیه نمایشگاهی مناسب است. زیرا هر یک از گروه مخاطبان علایق و سلایق مختلفی دارند. بنابراین انتخاب هدیه نمایشگاهی نیز باید متناسب با این علایق و سلایق صورت پذیرد. به عنوان مثال نوع هدیه نمایشگاهی که برای خانم‌های خانه‌دار در نظر گرفته می‌شود تفاوت زیادی با هدایای تبلیغاتی تهیه شده برای کسب و کارهای صنعتی دارد.

هدیه نمایشگاهی

۳) شناسایی و انتخاب هدیه نمایشگاهی مناسب

زمینه فعالیت هر کسب و کار نیز نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب هدیه نمایشگاهی دارد. البته نکته‌ی قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که زمینه فعالیت یک کسب و کار و شناخت مخاطبان آن ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. زیرا این زمینه فعالیت کسب و کار است که مخاطبان هدف آن را نیز تعیین می‌کند. به این ترتیب که اگر زمینه فعالیت یک کسب و کار در زمینه صنعت باشد مخاطبین هدف آن نیز شرکت‌های صنعتی هستند. بنابراین هدیه نمایشگاهی و تبلیغاتی تهیه شده آن نیز معمولا حال و هوای صنعت را دارد. در صورتی که هدیه نمایشگاهی یک واحد تولیدی پوشاک یا مواد غذایی متفاوت از کسب و کارهای صنعتی است.

انتخاب هدیه نمایشگاهی مناسب

 

۴) شناسایی شیوه بازاریابی موثر

انتخاب شیوه‌ی تبلیغاتی مناسب نیز یکی دیگر از نکاتی است که قبل از تهیه هدایای تبلیغاتی باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا در بسیاری از موارد این انتخاب شیوه‌ی نامناسب است که بازاریابی کسب و کارها را دچار مشکل می‌کند. در این مورد مهمترین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی و تبلیغات و یا بازاریابی خلاق است. زیرا بازاریابی خلاق گروه بزرگتری از مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهترین گیفت نمایشگاهی برای بازدیدکنندگان ما چیست؟

اکنون که نکات مختلفی را در مورد انتخاب هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی بررسی کردیم، به این سوال می‌رسیم که بهترین هدایای نمایشگاهی برای بازدیدکنندگان چه چیزهایی هستند؟ در این مورد هم می‌توان گفت که بسته به زمینه فعالیت و مخاطبان هر کسب و کار تقویم رومیزی، خودکار، ست لوازم اداری، پک آموزشی، کیف، فلش مموری، شکلات تبلیغاتی، بروشور، کاتالوگ و … از جمله محبوب‌ترین هدایایی هستند که برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته می‌شوند. اما در این میان شکلات تبلیغاتی با رفع نیازهای عاطفی و ارائه اطلاعات مورد نیاز به مخاطبان، مورد استقبال بسیاری از مدیران کسب و کارها قرار می‌گیرد. زیرا تهیه شکلات به عنوان هدیه نمایشگاهی می‌تواند با یک تیر دو نشان بزند.

چرا هدایای نمایشگاهی موثرترین راه تبلیغات برای کسب و کارها هستند؟

حضور در نمایشگاه امکان جذب مشتریان بالقوه و بالفعل زیادی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند. زیرا نمایشگاه‌ها محیطی را فراهم می‌کنند که در آن هر کسب و کار می‌تواند یک نمای کلی از دستاوردهای خود را به بازدید کنندگان و همکاران ارائه دهد. از سوی دیگر نیز اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان طبق عادت همیشگی خود هنگام بازدید از نمایشگاه دوست دارند هدایای تبلیغاتی مختلفی دریافت کنند. این هدایا معمولا با ایجاد همدلی هم به نیازهای عاطفی و احساسی بازدیدکنندگان پاسخ می‌دهد. و هم اطلاعات مختلفی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که آگاهی از این اطلاعات برایشان خالی از لطف نیست.

با توجه به این موضوع که بازدیدکنندگان حین بازدید از نمایشگاه با برندهای مختلفی مواجه می‌شوند. تنها نام برندهایی را به خاطر خواهند سپرد که یک هدیه تبلیغاتی از آن‌ها دریافت کرده باشند. این هدیه بسته به زمینه فعالیت هر کسب و کاری معمولا متفاوت است. اما یک هدف مشترک، پشت تمام این هدایای نمایشگاهی وجود دارد و آن تبلیغات است.

هدایای نمایشگاهی

هدف از ارائه هدیه نمایشگاهی یا گیفت نمایشگاه چیست؟

هدیه‌های تبلیغاتی ارائه شده در نمایشگاه معمولا به دو صورت استراتژی بازاریابی شرکت‌ها را پیش می‌برند:

۱) دسته اول از تبلیغات به صورت کاملا مستقیم مشتری را به سمت استفاده از محصول هدایت می‌کند. که به عنوان مثالی از تبلیغات مستقیم می‌توان به تست مواد خوراکی که در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد می‌توان اشاره کرد. بروشورها، کاتولوگ‌ها و اطلاعات پیج اینستاگرام و تلگرام که در قالب کارت چاپ شده‌اند نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

۲) دسته دوم هدایای تبلیغاتی هستند که به صورت غیر مستقیم به پیشبرد استراتژی بازاریابی شرکت کمک می‌کنند. معمولا هدیه‌های نمایشگاهی مانند ساعت، خودکار، دفترچه یادداشت، تقویم، شکلات تبلیغاتی و … در این گروه قرار می‌گیرند. زیرا وقتی یک شکلات تبلیغاتی یا ساعت با لوگوی یک شرکت در اختیار مخاطبان یک بانک قرار می‌گیرد. هیچ وجه تشابهی بین فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده توسط بانک و این گیفت تبلیغاتی وجود ندارد. بلکه با پیشبرد اهداف مشتری مداری، به صورت غیر مستقیم مشتریان را ترغیب می‌کنند که به سمت این بانک جذب شوند.

در این مطلب سعی کردیم جزئیاتی را در موزد گیفت نمایشگاهی در اختیار شما خوبان قرار دهیم. همچنین بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما در مورد انتخاب بهترین هدایا و گیفت‌های نمایشگاهی هستیم. زیرا هدف تیم شوکوبرند کمک به انتخاب بهترین و خلاقانه‌ترین شیوه تبلیغات است. و در این راه تمام تلاش خود را می‌کند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *