تنها یک کلید برای موفقیت در تبلیغات وجود دارد و آن هم خلاقیت است. تبلیغات خلاقانه به عنوان کارآمدترین نوع تبلیغات در چند سال اخیر شناخته شده است. تحقیقات HBR نشان داد تبلیغاتی که از روال معمول کمی فاصله گرفته و خلاقیت به خرج دهند، بسیار موثرتر از سایر تبلیغات خواهند بود.
خلاقیت هنر گسترش امکان است، هنر یافتن فرصتی دور از انتظار برای پاسخ به مسائلی که از نظر بقیه لاینحل به نظر میرسند. خلاقیت توانایی فکر کردن بیرون جعبه است، وقتی که بقیه اصلا نمیدانند درون جعبه قرار داریم.
در هر نوع تبلیغاتی میتوان از خلاقیت بهره گرفت، تنها کافیست به بستری که در آن تبلیغات میکنید و مخاطبان هدفتان توجه کنید. در ادامه تعدادی از خلاقانهترین تبلیغاتی که تاکنون طراحی شدهاند را بررسی میکنیم، شما به سادگی میتوانید از آنها الهام بگیرید.
تبلیغات خلاقانه محیطی
تبلیغات محیطی از لحاظ سابقه قدیمیترین مدل تبلیغاتی شناخته شده هستند و به شکلهای مختلفی از آنها استفاده میشود مانند بیلبوردهای تبلیغاتی، استندهای تبلیغاتی، تبلیغات بر روی اتوبوس، تاکسیهای شهری و تبلیغات چریکی. به عنوان مثال، به این ویدیو که چند دقیقه از کمپین محیطی کوکاکولا را نشان میدهد، نگاه کنید.
کمپین از این قرار است که دستگاهی داخل یک مرکز قرار داده میشود و افراد با کمک همدیگر به بالاترین قسمت دستگاه دسترسی یافته و با وارد کردن قیمت یک کولا دو عدد دریافت میکنند. کوکاکولا این کمپین را به مناسبت روز دوستی تدارک دیده است. نتایجی که کوکاکولا از این کمپین دریافت کرده است فوقالعاده ارزشمند است: فروش ۸۰۰ کوکاکولا در عرض ۹ ساعت، یا به عبارتی ۱۰۷۵% رشد نسبت به شرایط و فروش معمولی.
مثال دیگر از تبلیغات محیطی میتوان به تبلیغات چریکی اشاره کرد، یکی از شرکتهای بیمه دندانپزشکی به جای تبلیغات معمول جایی را برای بازی بولینگ ترتیب داد و با طراحی متفاوت و جذاب توجهها را به خود جلب کرد.
تبلیغات خلاقانه بنری
بنر در واقع وسیلهای است که روی آن شعار یا یک پیام تبلیغاتی درج شده است. بنرهای تبلیغاتی به دو شکل آفلاین و آنلاین کاربرد دارند. در هر صورت شما میتوانید بنرهایی خلاقانه و متفاوت ایجاد کنید. در ادامه تعدادی از بنرها که توسط آژانسهای برتر خلاقیت در دنیا طراحی شدهاند را مشاهده میکنید
تصویری که در زیر مشاهده میکنید مربوط به تبلیغات یکی از برندهای آرایش و زیبایی است. این تصویر نوعی ترس از پیری را ایجاد میکند و راهحل آن را نیز کرمپودر خود معرفی میکند.
تبلیغ دیگری که در زیر مشاهده میکنید مربوط به یکی از سازمانهای محیط زیست است که از طریق این تبلیغ جذاب به دنبال دونیت برای توسعه و بهبود وضعیت درختان منطقه است.
این بنرها نه تنها میتوانند به شکل بنرهای فیزیکی نصب شوند، بلکه در فضای آنلاین نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
تبلیغات خلاقانه اینترنتی
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، نمیتوان مابین خلاقیت در تبلیغات آفلاین با خلاقیت در تبلیغات آنلاین تفاوتی قائل شد. خلاقیت در تبلیغات اینترنتی دقیقا چیزی مشابه با آنچه که در دو مورد قبلی گفتیم میباشد.
یکی از تفاوتهای تبلیغات آنلاین با دیگر تبلیغات کانالهایی است که از طریق آنها میتوان به مخاطبان دست یافت. همین تفاوت منجر به مزیت تبلیغات اینترنتی نسبت به سایر تبلیغات شده است.
- از طریق تبلیغات آنلاین قادر به انتخاب مخاطبان صحیح و هدفگذاری شده هستید.
- با تبلیغات آنلاین میتوانید نتایج را اندازهگیری کرده و بهبود بخشید.
- میتوانید با کسانی که تبلیغ شما را میبینند، به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنید.
برای تبلیغات اینترنتی میتوانید تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغ در وبسایتها استفاده کنید. به عنوان مثال:
به تصویر زیر که در شبکههای اجتماعی برند Keloptic عینک منتشر شده است نگاهی بیندازید. این تصویر بهترین و مرتبطترین تصویری است که یک برند در یک روز مناسبتی خاص میتوانست منتشر کند. شما نیز میتوانید ایدههای مختلفی را از ترکیب برندتان و مناسبتهای تقویمی مختلف اجرا کنید.
مثال دوم مربوط به برند پپسی میباشد که برای روز هالوین تدارک دیده است. این تصویر که در شبکههای اجتماعی پپسی منتشر شده است، تعاملات بسیاری را از طرف مخاطبان جذب کرده است.
تبلیغات خلاقانه تجاری و مناسبتی
ارسال هدیه به مشتری در مناسبتهایی همچون سال نو، تولد، سالگرد و موارد مشابه با این نیز در کشور ما بسیار رایج است و میتوان گفت یکی از اصلیترین استراتژیهای تبلیغاتی شرکتها است.
بسیاری از شرکت با فرارسیدن مناسبتهای مختلف هدیههایی همچون تقویم، سررسید، خودکار، خوردنیجات و … به همکاران تجاری خود ارسال میکنند. گاها تعداد این هدیهها به قدری زیاد است که گیرنده بدون هیچ عکسالعملی آن را دور میاندازد. یک راهکار ساده برای جلوگیری از این کار بهرهگیری از خلاقیت در انتخاب هدیهی تبلیغاتی مناسب است.
به عنوان مثال، ایدهی ارسال خوردنی بسیار جذاب است، اما شما حتی میتوانید این ایده را بسط بدهید و از شکلاتهایی که با نام و لوگوی برند شما تزیین شدهاند، برای ارسال به همکارانتان و یا مشتریان بالقوهتان استفاده کنید. این هدیه نه تنها برای همکار تجاری شما و یا مشتریتان ارزشمند خواهد بود، بلکه تا همیشه در ذهن او ماندگار خواهد شد. شما میتوانید این نوع شکلاتها را با طرح و لوگوی خودتان از شوکوبرندز سفارش دهید.