اخبار شوکو برند

طرح سکه‌های قدیمی ایرانی

شاید برای شما جالب باشد که در مورد انواع سکه‌های قدیمی اطلاعاتی کسب کنید. طرح سکه‌های قدیمی ایرانی به چه معنا بوده‌است؟ با روی آمدن هر حکومتی طرح‌های مختلفی برای روی و پشت سکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. در بیش‌تر موارد روی سکه‌ها چهره پادشاهان بود. برای اینکه بیش‌تر با طرح سکه‌های قدیمی آشنا شوید، تا انتها ما را همراهی کنید.

طرح سکه‌های قدیمی ایرانی قبل از اسلام

حدود ۵۵۰ سال قبل از میلاد، داریوش اول دستور داد تا اولین سکه را از جنس طلا و به نام دریک بسازند. طرح روی این سکه یک سرباز همراه با تیر و کمان و طرح پشت آن یک چهارضلعی بود. دریک تا ۲۰۰ سال استفاده شد. پس از هخامنشیان و با روی آمدن اشکانیان طرح و نام سکه‌ها تغییر کرد. در دوران اشکانیان با الهام گرفتن از فرهنگ یونانی سکه‌هایی با نام دراخما (واحد پول یونان) ساخته شد. پشت سکه‌های دراخما طرح بنیان گذار سلسله اشکانی یا همان اشک اول بود. جنس بیش‌تر سکه‌های دراخما از مس و نقره بود.

با روی آمدن حکومت ساسانی تغییر زیادی در ساختار سکه‌ها به وجود آمد. این سکه‌ها از فرهنگ‌های دیگر یا گذشته تقلید نشده بودند. در سال ۴۹۹ سال پس از میلاد ایرانیان برای اولین بار سکه‌هایی از جنس آهن ضرب کردند که دایره‌ای شکل، نازک و مسطح بودند. طرح روی سکه‌ها شامل نیم رخ پادشاهان و نام آن‌ها به زبان پهلوی می‌شد و طرح پشت سکه‌ها بیش‌تر برای اهداف دینی کاربرد داشت. این سکه‌ها علاوه بر ایران در مناطق عربی، امپراطوری بیزانس و اروپای قرون وسطی نیز رواج پیدا کرد.

طرح سکه‌های قدیمی ایرانی بعد از اسلام

پس از اسلام و بین سال‌های ۶۵۰ الی ۷۰۰ میلادی سکه‌هایی که به نام عرب-ساسانی معروف بودند، ضرب و استفاده می‌شدند. این سکه‌ها شامل سه تاریخ (تاریخ قمری، تاریخ تاج گذاری و مرگ یزدگرد)، دعا یا نوشته مذهبی به زبان عربی و حاکمان عرب بود. حدود ۱۰۰ سال پس از حمله اعراب به ایران، جهان اسلام طرح‌های مختلفی را روی سکه‌ها ضرب می‌کردند. خلیفه‌ای با شمشیری در غلاف، جملات شهادتین و خلیفه‌ای در حالت نماز نمونه‌ای از این طرح‌ها بودند. در سال‌های ۶۹۶ تا ۶۹۹ پس از میلاد یکی از خلفای عربی به نام عبدالمالک تصاویر حاکمان، موجودات و نشانه‌های تجملات را روی سکه‌ها ممنوع کرد. از آن پس طرح سکه‌ها شامل تاریخ و نوشته‌های دینی بود.

طرح-سکههای-قدیمی-ایرانی

در زمان حکومت صفاری، طاهری، سامانی و سایر حکومت‌های دیگر سکه‌های بسیاری ضرب کردند. عناوین مختلفی در  دوران آل بویه و عنوان شاه شاهان در زمان دیلمیان استفاده می‌شد. این سکه‌ها در تجارت با اروپای شمالی کاربرد زیادی داشت. در زمان سلجوقیان سکه‌ها با تزئینات زیاد و از جنس طلا ضرب می‌شدند اما پس از مدتی میزان دقت در ساخت و اعتبار سکه‌ها کاهش پیدا کرد. به طوری که ۱۳۰ سال پس از مرگ سنجر هیچ سکه‌ای ضرب نشد. با حمله مغول‌ها به ایران سکه‌هایی از جنس نقره با تصویر یا بدون تصویر ساخته شدند و علاوه بر زبان عربی، زبان مغولی نیز به نوشتار‌های سکه‌ها اضافه شد. با روی آمدن تیموریان دیگر تاریخ ضرب به صورت نوشته نبود و از اعداد برای چاپ تاریخ ضرب استفاده می‌کردند.

حکومت صفوی تاثیر زیادی روی شکوفا شدن فرهنگ و هنر ایرانی داشت. از همین رو تغییراتی روی سکه‌های قدیمی ایرانی به وجود آمد که مهم‌ترین آن‌ها اضافه شدن زبان فارسی به سکه‌ها بود. در زمان صفویه سکه‌ها شامل دو نوع اشرافی طلا و عباسی نقره بودند. زمانی که نادرشاه افشار قدرت را به دست گرفت، دستور داد تا بر اساس واحد پول هند سکه‌های مهر طلا و روپی نقره را ضرب کنند.

در اوایل حکومت قاجار هیچ تصویری روی سکه‌ها چاپ نمی‌شد اما با گذشت زمان این اتفاق رخ داد. نماد پرچم ایران یا همان شیر و خورشید برای اولین بار در زمان حکومت محمدشاه قاجار ضرب شد‌. تصویر نیم رخ رضاشاه با کلاه پهلوی روی سکه‌ها چاپ شد. ضرب تصویر شاه بعد از نیم قرن در ایران اتفاق افتاد. در طول حکومت پهلوی این الگو حفظ شد.

شوکوبرندز

شوکوبرندز این امکان را دارد که طرح‌‌های مختلف سکه‌های قدیمی را روی شکلات چاپ کند‌. اگر مایل هستید تا هر کدام از طرح‌ سکه‌های قدیمی ایرانی روی شکلات شما چاپ شود، می‌توانید از شوکوبرندز کمک بگیرید زیرا این برند در عین حفظ کیفیت و مزه شکلات طرح‌ها را با ظرافت بالا روی شکلات چاپ می‌کند. همچنین شوکوبرندز قادر به انجام سفارشات شما در تعداد بالا است.

از مزایای دیگر شوکوبرندز مشورت با پشتیبان و سفارش به صورت آنلاین است تا بدون اتلاف وقت و تحمل ترافیک بتوانید سکه‌های شکلاتی را به موقع تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *