شکلات

بررسی کافئین موجود در شکلات، خوب یا بد؟

کافئین در شکلات

شکلات یک درمان کننده طبیعی، خوشمزه و شیرین است که اغلب با تقویت روحیه و افزایش انرژی همراه است. بنابه همین دلایل و طعم بسیار لذیذ آن مردم به صورت فراوان از شکلات استفاده می‌کنند. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بتواند در مقابل شکلات مقاومت کرده و از خوردن آن خودداری کند. شکلات، این خوراکی خوشمزه مضرات بسیار کمی دارد آن هم در مواقع خاص، یکی از مضراتی که به شکلات نسبت داده می‌شود این است که مقدار کافئین در شکلات بسیار بالا است و می‌تواند شما را از خوابیدن باز دارد. اما واقعا آیا شکلات دارای کافئین می‌باشد؟

شکلات کادویی ارزان

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این اینکه آیا کافئین در شکلات و جود دارد یا نه و اگر وجود دارد مقدار کافئین در شکلات چقدر است؛ نکاتی را بیان کنیم. همراه شوکوبرندز بمانید…

کافئین در شکلات

کافئین در شکلات

 

قبل رفتن به سراغ این بحث‌ها ابتدا دانسته‌هایمان را در مورد کافئین افزایش دهیم. کافئین که به انگلیسی: Caffeine نوشته می‌شود در واقع یک ماده خوراکی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه و چای وجود دارد. از کافئین به عنوان یک داروی محرک یاد می‌شود که مقدار زیاد آن می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند. این خوراکی در حالت عادی به رنگ سفید است و طعم بسیار تلخی نیز دارد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بتواند کافئین را به صورت خالص بخورد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن بوجود می‌آید.

پک کادویی دمنوش

کافئین ماده مضری نیست ولی به دلیل اینکه می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند پزشکان توصیه می‌کنند که از موادی که کافئین دارند زیاد مصرف نکنید چرا که خواب شما را به تاخیر انداخته و شما بد خواب خواهید شد. دقیقا به همین دلیل هم است که بسیاری تصور می‌کنند که نباید شکلات را زیاد مصرف کرد. در ادامه بررسی می‌کنیم که این گفته درست است بانه.

چه مقدار کافئین در شکلات وجود دارد؟

چه مقدار کافئین در شکلات وجود دارد

شکلات از دانه‌های موجود در میوه درختان کاکائو به دست می‌آید، این دانه‌های کاکائو را لوبیای کاکائو می‌نامند. پوسته این لوبیاها جدا می‌شود سپس عمل تخمیر و خشک کردن انجام شده و از آن به عنوان ماده اولیه تولید شکلات مایع استفاده می‌شود. شکلات حاوی مقدار کمی کافئین، و همچنین مواد دیگر است که در بعضی از مردم باعث ایجاد انرژی می‌شود.

هدیه روز معلم

محصولات شکلاتی که به صورت تجاری تهیه می‌شوند نیز حاوی مواد افزودنی مانند شکر، وانیل و lecithin هستند. این مواد در شکلات خالص وجود ندارد و برای خوش طعم‌تر شدن و از بین بردن تلخی آن از آن‌ها استفاده می‌شود.

همانطور که مطالعه کردید کافئین یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده شکلات است. ولی مقدار کافئین موجود در آن به حدی نیست که باعث بد خوابی شما شود. البته مقدار کافئین در شکلات‌های مختلف متفاوت است. اگر به مقدار کم کافئین نیز حساس هستید و بدن شما به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد بهتر است از شکلات‌هایی استفاده کنید که کافئین بسیار کمی دارند.

شکلات تیره‌تر، کافئین بیشتر

شکلات تیره‌تر، کافئین بیشتر

زمانی که هنوز شکلات کامل تهیه نشده و لوبیاهای کاکائو مایع هستند دو نوع ماده در داخل آن وجود دارد. ۱-کره کاکائو ۲-جامدات کاکائو. هردو آن‌ها در شکلات‌ها وجود دارند ولی مقدار آن‌ها در شکلات‌های مختلف، متفاوت است.

کافئین در مواد جامد کاکائو است نه در کره کاکائو. شکلات هرچه تیره‌تر باشد یعنی مقدار مواد جامد کاکائو در آن بیشتر است به همین دلیل هم مقدار کافئین آن نیز بیشتر خواهد بود. پس هرچه قدر کاکائو کم رنگ‌تر باشد مقدار کافئین آن نیز کمتر خواهد بود. شکلات‌های سفید به دلیل اینکه مواد جامد کاکائو در آن‌ها استفاده نمی‌شود اصلا کافئین ندارند و مناسب‌ترین گزینه برای افراد حساس به کافئین می‌باشند.

البته این فقط رنگ نیست که مقدار کافئین در شکلات را نشان می‌دهد. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده شکلات برای دریافت بیشتر انرژی در هنگام مصرف، بعدا به آن کافئین اضافه می‌کنند.

مقدار کافئین در شکلات را می‌تواند از روی برچسب تغذیه‌ای موجود بر روی بسته بندی نیز متوجه شد.

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده:

  • شکلات تیره حاوی ۱۲ میلیگرم کافئین در هر اونس است.
  • شکلات شیر ​​حاوی ۹ میلیگرم کافئین در هر ۱٫۵۵ اونس است.
  • شکلات سفید حاوی کافئین صفر است.

البته کافئین موجود در شکلات آنچنان هم مضر نیست. تنها ضرر آن این است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و باعث بی‌خوابی می‌شود. البته این مقادیر موجود در شکلات این کار را هم نمی‌توانند انجام دهند مگر اینکه مقدار زیادی از آن را بخورید.

از فواید کافئین در شکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سم زدایی کبد
  • حفظ هوشیاری در هنگام رانندگی
  • تحریک رشد مو در مردان و زنان
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون
  • پیشگیری از ابتلا به آب‌ مروارید
  • و…

تئوبرومین و کافئین:

تئوبرومین ماده‌ای است همانند کافئین که در شکلات یافت می‌شود. این ماده در شکلات بسیار بیشتر از کافئین است به طوری که: پنجاه گرم شکلات تیره حاوی ۱۹ میلیگرم کافئین و ۲۵۰ میلی گرم تئوباریم است. شکلات شیر ​​معمولا حاوی نصف این مقدار و گاهی اوقات کمتر. در شکلات سفید هیچکدام از این مواد وجود ندارد.

تئوباریم دارای خاصیت ضد التهابی بوده و برای مهار رشد تومور نیز مفید است. این ماده می‌تواند سرفه را از بین ببرد و گاهی اوقات برای درمان آسم و سایر بیماری‌های تنفسی از آن استفاده می شود

آیا تئوباریم و کافئین باعث عوارض جانبی منفی می شوند؟

آیا تئوباریم و کافئین باعث عوارض جانبی منفی می شوند

در حالت کلی این دو ماده برای انسان و حیوانات خطرناک نیستند و عوارض جانبی خاصی نیز ندارند. فقط توصیه می‌شود که بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم از آن‌ها را مصرف نکنید. کسانی که به کافئین حساسیت زیادی دارند ممکن است بعد از مصرف شکلات دچار بی‌خوابی شده و نتوانند با آرامش به خواب روند.

با این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که مقدار کافئین در کاکائو به قدری نیست که بتواند به بدن آسیب برساند ولی مطمئنا زیاده روی در خوردن هر چیزی می‌توان زیان بار باشد. به همین دلیل هم توصیه می‌کنیم که در خوردن شکلات اعتدال را رعایت کنید.

خوراکی با این همه فواید می‌تواند بهترین هدیه برای دوستان و آشنایان باشد. این خوراکی خوشمزه را همه دوست دارند و از طعم لذیذ آن بسیار لذت می‌برند. شما می‌توانید برای مراسمات مختلف خود شکلات سفارشی مخصوص به خود را خریداری کنید.

منبع : healthline

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *