استارت‌آپ‌ها

۷ نکته مهم که در بازاریابی استارتاپ ها باید مورد توجه قرار گیرد

بازاریابی استارتاپ ها

کار یک استارتاپ با جذب سرمایه‌گذار برای ایده‌ی مورد ارزیابی قرار گرفته به اتمام نمی‌رسد. بلکه پس از اجرایی شدن ایده است که استارتاپ مورد نظر وارد مهمترین بخش آن یعنی بازاریابی می‌شود. هر چند معمولا امکان تخصیص بودجه‌ی کافی برای بازاریابی استارتاپ ها وجود ندارد. اما حقیقت این است که بدون بازاریابی اصولی، استارتاپ یا کسب و کار شما شناخته نمی‌شود. بنابراین فرآیند جذب مشتری و افزایش فروش محصولات شما نیز دچار مشکل می‌شود. هر چند بسیاری از استارتاپ ها با انجام تبلیغات خلاق سعی می‌کنند به اهداف خود جامعه عمل بپوشانند. اما در این میان توجه به چند نکته مهم در بازاریابی استارتاپ ها است که می‌تواند به رشد و پیشرفت استارتاپ شما کمک کند و موفقیت آن را تا حد زیادی تضمین نماید.

بنابراین اگر شما هم تمایل دارید بازاریابی استارتاپ خود را به نحو احسنت انجام دهید. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا چند نکته مهم و حیاتی در بازاریابی استارتاپ ها را مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که رعایت این نکات در زمان کمبود بودجه نیز می‌تواند گام موثری برای پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی کسب و کارهای نوپا باشد.

۷ نکته مهم که در بازاریابی استارتاپ ها باید مورد توجه قرار گیرد

۱) توجه به اهمیت برندینگ

اولین نکته‌ای که قبل از آغاز فرآیند بازاریابی استارتاپ ها باید مد نظر قرار گیرد برندینگ یا برندسازی است. طی فرآیند برندینگ باید استارتاپ‌ها تمام تلاش خود را بکنند تا تصویر صحیحی از خود را به مشتریان و مخاطبان خود ارائه کنند. مشخص کردن ویژگی‌های منحصر به فرد و وجه تمایز برند شما از رقبا از مهمترین نکاتی است که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد. به یاد داشته باشید که برندینگ صحیح کلید اصلی فروش شما است. زیرا این مرحله بهترین زمان برای ایجاد ذهنیت مثبت در مشتری و جلب اعتماد آن‌ها است.

بازاریابی استارتاپ ها

برندینگ اولین گام مهم در بازاریابی استارتاپ ها

 

۲) تعیین اهداف و معیارهای کلیدی

در حقیقت هدف هر کسب و کار یا استارتاپی دستیابی به سودآوری و تولید ثروت است. اما هدف از بازاریابی استارتاپ ها نباید صرفا تولید ثروت باشد. زیرا سودآوری هر کسب و کاری در گرو موفقیت آن میسر می‌شود. بنابراین تعیین اهداف کلیدی می‌تواند گام موثری برای رسیدن به موفقیت و در نهایت تولید ثروت باشد. از سوی دیگر نیز نداشتن هدف استارتاپ ها باعث بی‌نتیجه شدن تلاش و سردرگمی اعضای تیم می‌شود. بنابراین برای موفقیت بیشتر بهتر است که هر کسب و کاری هدفمند و با برنامه پیش رود.

۳) نوآوری در استراتژی

اشتباهی که معمولا در بازاریابی استارتاپ ها صورت می‌گیرد تبعیت از استراتژی‌های سایر کسب و کارها است. اما نکته‌ی مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد این است که هر چند ممکن است زمینه فعالیت کسب و کارها مشابه هم باشد. اما این تشابه به این معنی نیست که باید از استراتژی‌های بازاریابی یکسانی نیز استفاده شود. بلکه نوآوری در تدوین استراتژی بازاریابی استارتاپ ها یکی از رموز موفقیت آن‌ها است. بنابراین بهتر است با ارزیابی موقعیت استراتژی‌های نوآورانه‌ای نیز برای استارتاپ خود در نظر بگیرید.

۴) داشتن خلاقیت

هر چند بازاریابی و تبلیغات دو مقوله‌ی جدا از هم هستند. اما ارتباط تنگاتنگی نیز بین آن‌ها برقرار است. بنابراین در کنار استراتژی‌های مناسب برای بازاریابی استارتاپ ها باید استفاده از روش‌های خلاقانه نیز مد نظر قرار گیرد. در حالت کلی می‌توان گفت که تبلیغات خلاق یکی از مهمترین نکاتی است که در بازاریابی استارتاپ ها باید به آن توجه شود. از این رو داشتن خلاقیت و نوآوری را می‌توان مکمل یکدیگر و یکی از مهمترین رموز موفقیت استارتاپ ها دانست. به عنوان مثال طراحی کارت ویزیت‌ها و هدایای تبلیغای جدید می‌تواند یکی از ایده‌های بازاریابی خلاق باشد. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت‌ها از شکلات‌های سفارشی با لوگوی شرکت خود به عنوان کارت ویزیت استفاده می‌کنند.

بازاریابی استارتاپ ها

داشتن خلاقیت در طراحی کارت ویزیت یکی از رموز مهم موفقیت بازاریابی استارتاپ ها

۵) تعیین مشتریان هدف

حقیقت این است که هر چقدر هم که استارتاپی ایده‌ی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و یا بتواند موفق عمل کند. اگر درک درستی از مشتریان هدف خود نداشته باشد و یا نتواند آن‌ها را به درستی شناسایی کند، دچار شکست می‌شود. بنابراین موفقیت بازاریابی استارتاپ ها در شناخت صحیح مخاطبان و مشتریان هدف و درک نیاز آن‌ها است. از این رو اگر استارتاپی در زمینه خاصی فعالیت می‌کند که مشتریان آن قشر خاصی از مردم هستند. باید در پیشبرد استراتژی بازاریابی خود این قشر را مد نظر قرار دهد. با توجه به آنچه که تا کنون گفته شد می‌توان گفت که تعیین مشتریان هدف باید قبل از تدویت استراتژی بازاریابی مد نظر قرار گیرد.

۶) گوش دادن به مشتری

در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید در نهایت این مشتری است که تعیین کننده موفقیت یا شکست کسب و کار یا استارتاپ شما است. بنابراین نکته مهمی که در بازاریابی استارتاپ ها همواره باید مورد توجه قرار گیرد گوش دادن به مشتری و در نظر گرفتن نیازهای او است. نکته‌ای که استارتاپ‌ها باید آن را مد نظر قرار دهند این است که منظور از گوش دادن به مشتری توجه به بازخورد او نسبت به محصولات است. در این میان کسب و کارهایی موفق هستند که به کمک بازخورد مردم محصولات خود را بهبود می‌بخشند و تا جای ممکن به نیازهای مشتری نزدیکتر می‌کنند.

۷) توجه به بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

امروزه شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده‌اند. از این رو بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین مباحث بازاریابی استارتاپ ها هسند که باید به آن توجه شود. از سوی دیگر نیز تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی و تعامل با مشتری از طریق همین شبکه‌ها می‌تواند با جلب اعتماد مشتری میزان فروش را تا حد زیادی افزایش دهد. از این رو استارتاپ ها می‌توانند با صرف بودجه‌ی اندکی بازاریابی دیجیتال خود را بهبود دهند و به جذب مشتری بپردازند. به عنوان مثالی برای این موضوع می‌توان به اکانت‌های پرطرفدار اینستاگرامی و استراتژی بازاری جذاب آن‌ها اشاره کرد.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *