استارت‌آپ‌ها, بازاریابی و تبلیغات

خلاقیت و نقش اساسی آن در برندینگ

خلاقیت در برندینگ

نام تجاری یا برند شما ماهیت منحصر به‌فرد و خاص بودن را یدک می‌کشد و به زبان ساده‌تر هویت شرکت یا کسب و کار شما می‌باشد. خلاقیت در برندینگ یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را در ساخت و معرفی هویت کارتان دارد. شما دوست دارید چطور معرف حضور مشتریان و طرفدارانتان باشید؟

خلاقیت در برندینگ

خلاقیت در برندینگ

یک برند موفق و پایدار تصادفی شکل نمی‌گیرد. اما کارآفرینان با استعداد آن را آسان جلوه می‌دهند. حقیقت این است که برندهای موفق، با برنامه‌ریزی، استراتژی و سخت کار کردن و توجه به هر جزئیاتی به وجود می‌آیند.

برندینگ چیست؟

در ابتدا باید به طور دقیق بدانیم تصور ما از برند چیست؟ یک برند، شعار، لوگو یا حتی محصول نیست. چیزی نیست که قابل لمس باشد. هیچ کلمه‌ای در زبان انگلیسی وجود ندارد که مترادف دقیق برند باشد. برند احساس باطنی‌ای است که افراد در مورد یک شرکت، محصول یا خدمات دارند. اگر مردم به اندازه کافی احساس مشابهی در مورد یک محصول داشته باشند، برند دقیقا آن احساس است. به بیان ساده‌تر برند واقعی، محصول، خدمات یا نام شرکت نیست. برند واقعی شیوه‌ای است که مردم احساس می‌کنند، در مورد آن فکر کرده و به آن واکنش نشان می‌دهند.

برند شما در بخش بازاریابی، تیم روابط عمومی یا بخش سئوی شرکت وجود ندارد، بلکه تنها در ذهن مشتریان شما وجود دارد. همانطور که گفته شد برند، در مجموع تمام تاثیراتی است که یک مشتری بر مبنای هر تراکنشی که با شما، شرکت شما و محصولات شما دارد؛ می‌باشد.

درست است که محصولات، خدمات، نوع بسته‌بندی و تمام فعالیت‌های شما، برند شرکت شما نیست، اما در مجموع تاثیرات مستقیمی در ایجاد حس رضایت در مشتریان دارند. برای مثال اگر شما یک محصول جدید و خلاقانه ایجاد می‌کنید، این خلاقیت تجربه جدیدی در ذهن مشتریان خواهد داشت. یا اگر بسته‌بندی‌تان به زیبایی طراحی شود، باعث می‌شود مشتریان، برند شما را خاص و ویژه تصور کنند. از طرف دیگر اگر خدمات شما ضعیف باشد، این ضعف، در ذهن مشتریان تاثیراتی منفی خواهد گذاشت و شما را آماتور تصور خواهند کرد.

خلاقیت در برندینگ

چرا برندینگ مهم است؟

برندینگ قوی می‌تواند عامل موفقیت کسب و کارهای کوچک باشد. علیرغم گذشته، برندینگ این روزها یک امر تشریفاتی به حسای نمی‌آید بلکه یکی از ضرورت‌های کسب و کارها است. نام تجاری باید با وسواس تمام انتخاب شود و اطلاعات مهمی را انتقال دهد. برند نشانه و هویت یک کسب و کار است که به طور مستقیم با مشتریان ارتباط داشته و بیانگر اهداف و برنامه‌های آن است. برند، شعار، لوگو، محصولات و خدمات نیست، بلکه تمام فعالیت‌های کسب و کار را بر می‌گیرد. یک برند ارزشمند، با شعار و تبلیغات معمولی به دست نمی‌آید، بلکه حاصل اعتماد و تجربه مشتریان در نتیجه دریافت خدمات و محصولات با کیفیت می‌باشد.

امروزه برندینگ یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای افزایش ارزش برند و حرکت رو به جلوی کسب و کار شما است و خلاقیت در برندینگ جزء اجتناب ناپذیر برندینگ می‌باشد. ایجاد نام تجاری برای یک کسب‌ و کار کاملا حیاتی است زیرا بر روی ارزش شرکت شما تاثیر می‌گذارد. برندینگ می‌تواند کسب‌ و کار شما را هدایت کرده و آن را همانطور که است معرفی کند. برندینگ اهمیت و فواید غیرقابل اجتنابی برای کسب و کار شما دارد که در زیر آن‌ها را بر می‌شماریم.

برند، هویت کسب و کار شماست

مهم‌ترین دلیلی که نام تجاری برای یک کسب‌وکار مهم است این است که چگونه یک شرکت به رسمیت شناخته شده و برای مشتریان شناخته می‌شود. یکی از اجزای اصلی برند لوگوی شما است. به این فکر کنید که چگونه به سرعت طاق‌های طلایی مک‌دونالد یا عقاب ساده اما پرقدرت، USPS را تشخیص می‌دهیم. لوگو مهم‌ترین عنصر نام تجاری است. لوگو به عنوان چهره شرکت، بسیار مهم است زیرا اولین چیزی است که دیده می‌شود و همواره بر روی مکاتبات و تبلیغات مشاهده می‌گردد. طراحی حرفه‌ای لوگو باید به اندازه‌ای ساده باشد که در یادها بماند و به اندازه‌ای قدرتمند باشد تا تصور دلخواه از شرکت شما را به نمایش بگذارد.

برندینگ، ایجاد اعتماد می‌کند

ظاهر حرفه‌ای باعث ایجاد اعتبار و اعتماد می‌شود. افراد، بیشتر احتمال خرید از یک کسب‌وکاری را دارند که تمیز و قانونی به نظر می‌رسد. برچسب گذاری درست باعث می‌شود که مردم احساس کنند که می‌توانند به شرکت شما، محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید و روشی که کسب‌وکارتان را اداره می‌کنید، اعتماد کنند.

برندینگ ارزش کسب و کار را افزایش می‌دهد

شرکت‌هایی که در بورس سهام به طور عمومی تجارت می‌کنند، ارزش بسیار زیادی از دارایی‌های حقیقی شرکت دارند. بیشتر این مقدار به خاطر برند شرکت است. برند قوی معمولا تجارت آینده را تضمین می‌کند. هر چه فداکاری یک شرکت بیشتر باشد تا ارزش برند خود را بسازد، بازده مالی آن بهتر خواهد بود.

با خلاقیت در برندینگ از رقبا پیشی بگیرید

برندینگ مشتریان جدیدی جذب می‌کند

یک برند خوب و قوی برای کسب مشتریان جدید مشکل زیادی نخواهد داشت. نام تجاری قوی به طور کلی به این معنی است که احساس مثبتی از شرکت در میان مصرف کنندگان وجود دارد و آن‌ها احتمالا به خاطر آشنایی با برند شما، شما را ترجیح می‌دهند و بهره‌گیری از نامی که می‌توانند به آن اعتماد کنند به دلیل خوش نام بودن برند شما است. زمانی که برندینگ به طور درست پایه گذاری شود تبلیغات دهان به دهان بهترین و موثرترین تکنیک تبلیغاتی شرکت شما خواهد بود.

برندینگ غرور و رضایت کارمندان را افزایش می‌دهد

زمانی که کارمندی برای یک شرکت قدرتمند کار می‌کند از شغل خود راضی خواهد بود. چرا که یک برند قدرتمند را پشت خود حس می‌کند و در بالاترین درجه غرور قرار دارد. کار کردن برای برند معروف و کمک به احترام بالا در میان عموم باعث می‌شود کار برای این شرکت بسیار لذت بخش تر و ارضا کننده باشد. داشتن یک دفتر انگشت نما که می‌تواند به کارمندان کمک کند احساس رضایت بیشتری کنند.

با خلاقیت در برندینگ از رقبا پیشی بگیرید

اگر چه یک برند به زمان و تلاش فراوان نیاز دارد اما اگر می‌خواهید با مشتریان نظر مشتریان و مردم را به خود جلب کنید، به یک استراتژی متفکرانه و خلاقانه نیاز دارید. همواره موارد مختلفی در برندسازی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرند اما هیچگاه نقش خلاقیت در برندینگ به چالش نکشیده شده است. برای داشتن خلاقیت در برندینگ باید مفهوم خلاقیت بدانیم. خلاقیت را می‌توان از طرق مختلفی مانند هنر، طراحی، نوشتن، موسیقی و بسیاری از روش های دیگر بیان کرد. در حقیقت، مساله مهم در مورد افراد خلاق این است که به روش‌هایی برای نشان دادن خلاقیت خود ارائه می‌دهند. در واقع خلاقیت به دو سطح کلیدی و ابتدایی بستگی دارد. اول، توانایی دیدن چیزها، متفاوت از آنچه که دیگران آن‌ها را می‌بینند و دوم توانایی نمایش افکار و ایده‌ها به گونه‌ای که هیچ‌کس هنوز به آن توجه نکرده است.

برای داشتن خلاقیت در برندینگ به موارد زیر توجه کنید:

در انتخاب نام برند خلاق باشید

خلاقیت در نام برند اولین گام در برندینگ خلاقانه است. نامی که همواره کسب و کار شما را با آن خواهند شناخت. با بررسی برندهای موفق و معروف به این نتیجه می‌رسیم که ایده‌های مختلفی را برای خلاقیت در نام‌گذاری برند پیش رو داریم. برای مثال استفاده از نام‌های توصیفی و ترکیبی یک نتیجه جدید برای نام برند خواهد داشت. Whole Food یکی از برندهایی است که در نام تجاری خود از توصیف کسب و کار خود استفاده کرده است. یا می‌توان برای انتخاب نام تجاری از ایجاد ریتم و آهنگ استفاده است. تجربه نشان داده است که نام‌هایی که از ریتم و آوای خوش و مشابهی برخوردار هستند، پتانسیل تبدیل به برند قدرتمند را دارند. برند YouTube از این روش برای نام‌گذاری استفاده کرده است.

خلاقیت در برندینگ

در لوگو و نماد برند خلاق باشید

لوگو و نماد برند شما، باید در عین سادگی، حاصل خلاقیت باشد. یک لوگوی خلاقانه نقش به سزایی در ماندگاری برند و کسب و کار در ذهن افراد دارد. یک لوگوی خلاقانه می‌تواند مبهم و بحث برانگیز باشد و هر کسی یک برداشت به‌خصوصی برای آن داشته باشد و همین می‌تواند در ماندگاری برند شرکت شما در ذهن‌ها نقش فراوانی داشته باشد. برای مثال در مورد لوگوی برند اپل، داستان‌های مختلف و متفاوتی بیان می‌شود که شاید هیچ یک از آن‌ها حقیقت نداشته باشد. خلاقیت در لوگوی اپل باعث شده است که هر کسی فلسفه‌ای برای آن ببافد.

با خلاقیت در برندینگ از رقبا پیشی بگیرید

یک شعارخلاقانه انتخاب کنید

انتخاب شعار خلاقانه نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در ذهن مخاطبان و مشتریان داشته باشد. مضرات نوشابه برای هیچ کسی پوشیده نیست. اما شرکت پپسی با شعار «در لحظه زندگی کن» توانسته است یک شعار خلاقانه برای فروش محصولات خود ارائه دهد. یا شعار «خوش خط باشیم» یک شعار جذاب برای فروش سیم‌کارت‌هایی با شماره رند یک انتخاب هوشمندانه و خلاقانه می‌باشد.

با خلاقیت در برندینگ از رقبا پیشی بگیرید

در بسته‌بندی محصولات خلاق باشید

گاهی اوقات دیدن برخی بسته‌بندی‌های خلاق ما را مجاب به خرید آن می‌کند. این در حالی است که شاید به آن محصول نیاز نداشته باشیم. بسیاری از اوقات افراد محصولی را خریداری می‌کنند که به آن ها حس خوبی می‌دهد و این در نتیجه بسته‌بندی خلاقانه است. اگر بسته بندی اصولی و خلاقانه باشد باعث فروش محصول می‌شود. یک بسته بندی هوشمندانه مشتری را جذب می‌کند و پیام مورد نظر شما را به او می رساند. اهمیت بسته‌بندی کمتر از خود محصول نیست. به عنوان مثال برند اپل به فرایند باز کردن بسته بندی محصولات خود دقت زیادی کرده و تجربه خوشایندی را برای خریدارانش فراهم می‌کند.

با خلاقیت در برندینگ از رقبا پیشی بگیرید

در انتخاب المان‌های دفترکار خلاقیت به خرج دهید

همانطور که اشاره شد، ظاهر حرفه‌ای و خلاقانه دکوراسیون شرکت شاید عاملی باشد که مشتریان بیشتری به شما اعتماد کنند. در چیدمان دفترکار کسب و کارتان نیز خلاق باشید و از المان‌های هماهنگ و موزون استفاده کنید. همچنین وجود یک شکلات تبلیغاتی با آرم شرکت بر روی میزکار شما در کنار دیگر لوازم تحریر و اداری هماهنگ، ممکن است حس خوبی در مشتریان و مخاطبان شما ایجاد کند.

شکلات سفارشی شوکوبرند

شوکوبرند با طراحی و اجرای شکلات‌های سفارشی، با شکل و Shape مخصوص به هر برند و نیز بسته‌بندی هماهنگ با الگوی سازمانی هر شرکت، همواره در تلاش است در این مرحله از خلاقیت در برندینگ همراه کسب‌وکارها بوده و تجربیات ایده‌آلی رقم بزند. برای مشاهده نمونه کارهای شوکوبرند از گالری محصولات دیدن فرمائید.

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/gallery/’]گالری نمونه محصولات[/shoplink]

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *