مناسبت ها

تاریخ روز پرستار در تقویم ایران چه روزی است؟

تاریخ روز پرستار در ایران و جهان

در کشور ما متاسفانه آنطور که شایسته است برای قشر زحمت کش پرستاران، کسانی که شبانه روز بدون منت از جون و دل مایه می‌گذارند نه از طرف مسئولین و نه از طرف مردم ارزش داده نمی‌شود. به جرات می‌توان گفت پرستاری یکی از شغل‌های پر استرس جهان است. نمی‌گوییم برای پرستاران جشن و مراسم باشکوهی بگیریم، همین که بتوان شغل و شرایط آن‌ها را درک کرد کافی است. اکر یک تبریک ساده نیز برای آن‌ها در نظر بگیرید، باعث رفع شدن خستگی آن‌ها خواهد شد که این به نفع خودمان نیز خواهد بود! حال سوال اینجاست؛ آیا شما می‌دانید تاریخ روز پرستار چه روزی است؟

تاریخ روز پرستار در ایران و جهان

تاریخ روز پرستار

تاریخ روز پرستار در ایران و روز جهانی پرستار با یکدیگر متفاوت است، چرا که در ایران به مناسبت تولد حضرت زینب (ع) نامگذاری شده است. روز جهانی به مناسبت تولد فلورانس نایتینگل بنیانگذار حرفه پرستاری نامگذاری شده است.

روز پرستار چه روزی است؟

روز پرستار چه روزی است؟

تاریخ این مناسبت در ایران با تولد حضرت زینب مصادف است. اظهارات مختلفی در این موضوع وجود دارد. برخی می‌گویند ایشان در روز پنجم ماه جمادی الاول تقویم اسلامی (هجری قمری) به دنیا آمده‌اند و برخی دیگر می‌گویند تاریخ تولدشان در روز اول شعبان ، در سال ششم هجرت است.

همانطور که می‌دانید حضرت زینب دختر بزرگتر امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و نوه پیامبر محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) است. او فرزند سوم خانواده و خواهر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بود. خواهر کوچکتر وی حضرت ام کلوسوم (س) نام داشت.

دلیل اینکه چرا روز تولد حضرت زینب در تقویم ایران به عنوان روز پرستار تعیین شد، این است که ایشان در واقعه کربلا با صبر و تحمل زیاد، از مجروحان این جنگ و از برادر زاده‌ی بیمار خود امام سجاد پرستاری کردند.

تحمل عشق و فداکاری یک پرستار در کنار بیمار احتمالاً شکیبایی ، تحمل و فداکاری بی‌پایان حضرت زینب را آشکار می‌کند. از این رو تولد ایشان در ایران به عنوان تاریخ روز پرستار تعیین گردیده است.

در ایران این روز هرساله مصادف می‌شود با تولد حضرت زینب یعنی پنجم جمادی الاول. امسال یعنی سال ۹۸ این روز به تاریخ خورشیدی برابر خواهد بود با ۱۱ ام دی ماه. جالب است بدانید که این روز دقیقا با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی مصادف شده است.

تاریخ روز جهانی پرستار

روز جهانی پرستار به مناسبت زادروز فلورانس نایتینگل پرستار انگلیسی و بنیانگذار حرفه پرستاری نام گذاری شده است. فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale) مشهور به بانوی چراغ‌ به‌ دست، پرستار و ریاضیدان و آماردان بزرگ انگلیسی و بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن بود. به او لقب بانوی چراغ به دست داده شده زیرا او با تحمل بی خوابی درتمام طول شب برسر بیماران می‌گشت وضمن درمان به آن‌ها دلداری می‌داد.

روز جهانی پرستاران یک روز بین‌المللی است که در روز ۱۲ ماه می، هر ساله در سراسر جهان برگزار می‌شود تا از مقام پرستاران قدردانی شود و ارزش واقعی آن‌ها را مشخص کند.

شورای بین المللی پرستاران (ICN) این روز را از سال ۱۹۶۵ به عنوان این روز جشن گرفته است. به همین مناسبت هر ساله، ICN بسته بین المللی پرستاران را تهیه و توزیع می کند. این بسته شامل مطالب آموزشی و اطلاع رسانی عمومی است که برای پرستاران در همه جا استفاده می شود. از سال ۱۹۹۸ نیز ۸ مه به عنوان روز ملی پرستاران دانشجویی تعیین شد.

هدیه روز پرستار

این مناسبت را چگونه تبریک بگوییم؟

از آنجایی که این روز متعلق به پرستاران در مورد تجلیل از کمک‌های بی‌پایان پرستاران به جامعه است، از این فرصت استفاده کنید تا از پرستار یا پرستارانی که بر روی گردن شما حق دارند، قدردانی کنید.

پیشنهاد میکنیم مطلب بهترین ایده‌ها برای کادو روز پرستار را مشاهده کنید.

همانند سایر اقدامات تجلیل و بزرگرداشت که می‌توان انجام داد، نیازی نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید یا هزینه‌ی زیادی صرف کنید. اگر انجام دهید که چه بهتر ولی سادگی می‌تواند باعث شود این نوع اقدامات تبدیل به فرهنگی زیبا شود.

غم انگیز است که بسیاری از مردم از تشکر از پرستاران خود صرف نظر می‌کنند و آن‌ها را فقط به عنوان روباتی می دانند که در خدمت آن‌ها بوده و دستورات پزشک را اجرا می‌کند.

در نظر داشته باشید که هر راه ساده‌ای برای گفتن یک “تشکر و سپاس” ساده قطعا روز آن پرستار را خواهد ساخت. اگر فکر می‌کنید که پرستاری با اقدامات مثبت خودش حقی بر گردن شما دارد، این روز، روزی است که از او سپاسگزاری کنید. بنابراین با یک جعبه شکلات سفارشی یا هر چیز دیگری که فکر می کنید ممکن است مناسب باشد، به بیمارستان بروید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *