مناسبت ها

نگاهی به فلسفه و تاریح روز دندانپزشک

فلسفه و تاریح روز دندانپزشک

در تقویم شمسی یا تقویم‌های جهانی برای اکثر شغل‌ها یک روز خاص جهت بزرگداشت افراد مشغول به آن حرفه در نظر گرفته می‌شود که معمولا نیز ریشه در یک اتفاق تاریخی نظیرِ تولد یا مرگ یک فرد مشغول در آن زمینه و … دارد. از این رو دندانپزشکان محترم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر از دوستان یا آشنایان کسی را دارید که به حرفه دندانپزشکی مشغول است، بهتر است این تاریخ را بشناسید تا بتوانید حداقل این روز را برای او تبریک بگویید و از زحماتش تشکر و قدردانی کنید. تاریخ روز دندانپزشک در کشور ایران و تقویم جهانی متفاوت است که ما هر دو تاریخ در این بخش عرض می‌کنیم و فلسفه‌ی هر کدام را به طور مختصر شرح می‌دهیم.

فلسفه و تاریح روز دندانپزشک

فلسفه و تاریح روز دندانپزشک

حال عده‌ای به دلایل شخصی یا ترس از جراحی یا امور مربوط به دندانپزشکی هوادار این قشر نیستند. ولی اگر دندانپزشکان نبودند بدون شک وضعیت و بهداشت دهان و دندان ما اسف‌بارتر از وضع موجود بود و نمی‌توانستیم با خیال را از غذاهای قندی و لذیذ استفاده کنیم. پس آن‌ها را دوست داشته باشید، قطعا آن‌ها نیز برای سلامتی بشتریت زحمت می‌کشند. قطعا دلیلی وجود دارد که می‌گوییم دندانپزشکان یکی از مهم‌ترین متخصصانی هستند که می‌توانند در صنعت سلامت به داد بشریت برسند.

روز دندانپزشک بهانه‌ای است برای قدردانی از زحمات دنداپزشکان با گفتن یک تبریک خاص یا یک گیفت یا هدیه ساده و زیبا!

تاریخچه دندانپزشکی در ایران

تاریخچه دندانپزشکی در ایران

عده‌ی معدودی از سلمانی‌ها و پیرایشگران، شاگرد زرگرها و عطاران را می‌توان اولین افرادی دانست که با استفاده از روش‌های گوناگون، مبادرت به کشیدن دندان، گذاشتن روکش، ساختن دندان مصنوعی یا برای تسکین دردها و ورم‌های دهانی آن هم با وسایل بسیار اولیه مبادرت به انجام امور دندانپزشکی می‌کردند.

دکتر میلچارسکی و دکتر سیاح از جمله اولین افرادی بودند که آموزش طب دندانپزشکی را در مدرسه دارلفنون پایه گذاری کردند و پس از گذشت چند ماه از یک کلاس طب به مدرسه طب تبدیل شد. دکتر سیاح پس از پایان تحصیلاتش در اروپا به ایران مراجعت کرد و با کمک دکتر میلچارسکی مدرسه دندان سازی را در سال ۱۳۱۰ راه اندازی کردند.

فلسفه و تاریح روز دندانپزشک در ایران

فلسفه و تاریح روز دندانپزشک در ایران

از عمر دندانپزشکی در ایران بیش از ۷۱ سال نمی‌گذرد. در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی فقط سه نفر دندانپزشک در شهر تهران وجود داشت. یکی از برجسته‌ترین آن‌ها، دکتر دندانپزشک اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می‌رفت و تبحر فوق العاده‌ای در طراحی و ساخت پروتزهای دندانی داشت. دو دندانپزشک دیگر تهران قدیم نیز اهل کشور سوئیس و ترکیه بودند!

قبل از انقلاب روز دندانپزشک ۲۴ دی ماه بود اما در سال‌های اول پس از انقلاب، روز دندان‌پزشکی تغییر کرد. مجلس شورای اسلامی در ۲۳ فروردین سال۱۳۶۰ به‌منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم کشور و روستا‌ها، قانونی با عنوان طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان را تصویب کرد.

در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد که داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری را مورد نظر قرار دهند.

هیات وزیران در تاریخ اول دی‌ماه ۶۲، بنابه پیشنهاد جامعه اسلامی دندان‌پزشکان ایران، روز بیست و سوم فروردین‌ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود را به عنوان روز دندان‌پزشک نامگذاری کرد و مصوبه آن به امضای نخست وزیر وقت رسید.

این نامگذاری از همان ابتدا مورد انتقاد برخی کارشناسان حوزه دندانپزشکی قرار گرفت. چراکه معتقد بودند تاریخ تصویب این طرح مصداق مناسبی برای روز دندانپزشک نیست.

روز جهانی دندانپزشکی

روز جهانی دندانپزشکی

ما نمی‌توانیم دریابیم که روز دندانپزشک از کجا آمده است، اما کاملاً مشخص است که چرا این حرفه شایسته یک روز بزرگداشت است. دندانپزشکی در جهان قدمت بسیار زیادی دارد. در حقیقت برخی از قدیمی ترین مدارکی که ما در مورد دندانپزشکی موجود است که قدمت آن را بین ۱۳۸۰۰ تا ۱۴۱۰۰ را تخمین می‌زند. با توجه به ابزار مدرنی که هم اکنون در اختیار ماست، آن‌ها مجبور بودند با برخی از داروهای عجیب و غریب و شگفت انگیز مانند موم زنبور عسل و سنگ آتشزنه برای برطرف کردن پوسیدگی استفاده کنند.

روز دندانپزشک در کشورهای دنیا متفاوت است به طور مثال آمریکا روز ۶ مارس را روز دندانپزشک در نظر گرفته است و ماه فوریه را به عنوان ماه بهداشت دهان و دندان کودکان نامگذاری کرده است. همچنین انجمن دندانپزشکی آمریکا به همراه فدراسیون بین المللی دندانپزشکی FDI تاریخ ۱۲ سپتامبر را روز جهانی بهداشت دهان و دندان انتخاب و ناگذاری کرده‌اند. روز ۹ فوریه روز جهانی دندانپزشک نامگذاری شده است.

در روز دندانپزشک چه کنیم؟

در روز دندانپزشک چه کنیم؟

آخرین باری که به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده‌اید چه مدت می‌گذرد؟ شاید امروز زمان مناسبی برای غلبه به ترس برای مراجعه به مطب دندانپزشک باشد. پس پیش بروید و دندان‌های خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین اگر فکر می‌کنید که هیچ مشکلی در دندان‌های‌تان وجود ندارد، می‌توانید برای تمیز کردن آن قدم بردارید. هیچ چیز جالب‌تر از این نیست که لبخند درخشانی بر لب داشته باشد!

حال در این روز می‌توانید برای قدردانی از زحمات دنداپزشک یادبود یا گیفتی نیز در نظر داشته باشید و به او هدیه دهید. شکلات‌های سفارشی با طرح روز دندانپزشک می‌تواند ایده‌ی مناسبی باشد. همچنین می‌توانید یک کارت یا نوشته تبریک نیز در کنار این هدیه قرار دهید و از زحمات دندانپزشکتان قدردانی کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *