مناسبت ها

فلسفه و تاریخچه‌ی ولنتاین + تاریخ ولنتاین ۱۴۰۱

تاریخ روز ولنتاین

ولنتاین (Valentine’s Day) روزی بین‌المللی که به عنوان روز عشاق شناخته شده است؛ از سال‌ها پیش در بین مردم مسیحی و غربی برگزار می‌شود. ولنتاین روزی است که مردم یا بهتر است بگوییم عشاق نسبت به همدیگر احساس عشق، محبت و دوستی نشان می‌دهند. این امر اغلب با هدیه دادن، تبریک گفتن و یک دورهمی دو نفره برگزار می‌شود. اما آیا می‌دانید این مناسبت سال ۱۴۰۱ / ۲۰۲۳ چه روزی است؟ در این مطلب قصد داریم در مورد تاریخ روز ولنتاین ۱۴۰۱ و تاریخچه‌ی این روز نکاتی را خدمت شما بیان کنیم.

تاریخ روز ولنتاین

تاریخ روز ولنتاین

ولنتاین یکی از مهم‌ترین و زیباترین روزها برای عاشقان است. البته باید بگوییم که عشق صرفا و منحصرا در مورد عشق و علاقه‌ی یک دختر و پسر نیست. این عشق می‌تواند در قالب‌های مختلف باشد. عشق به هر شخصی با هر نسبتی از نظر بنده می‌تواند شامل روز ولنتاین باشد. چرا که پیام ولنتاین عشق، دوستی و محبت می‌باشد و این عشق به طور قطع شایسته احترام و بیان کردن به شیوه‌های مختلف خواهد بود. از زمان‌های قدیم رسم شده است که روز ولنتاین عاشقان، برای ابراز عشق به یکدیگر هدیه می‌دادند این هدیه می‌تواند گل، شکلات و … باشد.

حالا که از شکلات صحبت شد، بهتر است اعتراف کنیم اشاره به شکلات در این مقاله از شوکوبرندز به هیچ وجه اتفاقی نبوده است. چرا که ما در تیم شوکوبرندز به مناسبت هر جشنی، شکلات‌های مخصوص آن را طراحی و عرضه می‌کنیم. هر چند شکلات از خیلی سال‌ها پیش به عنوان هدیه روز ولنتاین شناخته می‌شود، ولی شکلات سفارشی با طرح اختصاصی می‌تواند یک سوپرایز منحصر به‌فرد باشد.

به هر حال بهتر است از مطلب اصلی فاصله نگیریم. در این مقاله می‌خواستیم در مورد تاریخچه و تاریخ روز ولنتاین صحبت کنیم.

تاریخچه ولنتاین

تاریخچه یا به شکل درست‌تر افسانه ولنتاین

در افسانه‌ها آمده‌است در سده سوم میلادی در روم باستان یکی از پادشاهان به این نتیجه رسید که مردان جوان مجرد جنگجویان بهتری هستند چون قیدی به زن، فرزند و خانواده ندارند از این رو ازدواج را برای مردان جوان ممنوع کرد.

در این میان کشیشی به نام والنتین به صورت مخفیانه پسران جوان را با دخترهای محبوب‌شان عقد می‌کرد که در نهایت توسط پادشاه به اعدام محکوم می‌شود.

این ماجرا به نظر ساختگی می‌آید و قابل باور نیست. کاری به این موضوع نداریم، اما دوست داریم که این افسانه را باور کنیم. راستش را بخواهید هیچ سند مشخصی برای این روز در دسترس نیست و حتی دلیل روز انتخاب شده به عنوان تاریخ روز ولنتاین نیز در حاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. شاید باورتان نشود، حتی برای استفاده از نمادهایی نظیرِ خرس عروسکی به عنوان نماد ولنتاین هم دلیل قانع کننده‌ای در دست نداریم!

چیزی که مشخص است، این روز بهانه‌ای است تا یک بار در سال هم که شده عشق واقعی از ذهن‌ها پاک نشود و شاید فرصتی باشد برای بیان و ابراز عشق به فردی که از ته دل دوستش داریم.

این روز علاوه بر اینکه در کشورهای غربی برگزار می‌شود و متعلق به آن‌ها است، در کشور ما روز به روز جدی‌تر برگزار می‌شود و تعداد نمادهای بیشتری پیدا می‌کند به طوری که از اواسط بهمن ماه چهره بسیاری از فروشگاه‌های شهر کاملا به رنگ قرمز در می‌آید تا ابراز محبتشان را با خریدن خرس‌های غول پیکر به هم ثابت کنند.

به نظر شخص بنده خلقت بشر به عشق گره خورده است و نمی‌توان از آن به راحتی گذشت. چه در گذشته‌های دور و چه در سال‌های آینده در سال‌های اخیر برخی از ایرانیان متعصب، روز سپندارمذگان را جایگزین ولنتاین کرده‌اند و این روز را برای خود جشن می‌گیرند. چه ولنتاین و چه سپندارمذگان، هر دو بهانه‌ای است برای ابراز عشق، دوستی و محتب.

ولنتاین سال ۱۴۰۱ / ۲۰۲۳ چه روزی است؟

روز ولنتاین در تقویم میلادی برابر است با ۱۴ روز از ماه فوریه که هر ساله جشن گرفته می‌شود و یکی از جشن‌های مهم اروپاییان و مسیحیان می‌باشد. به دلیل اینکه هم تاریخ میلادی و هم تاریخ شمسی هر دو بر مبنای گردش خورشید شکل گرفته‌اند؛ معمولا هر دو به طور یکسان در حال گذر هستند. پس می‌توان گفت روز ولنتاین در تاریخ شمسی اکثرا مصادف است با ۲۵ بهمن ماه هر سال.

به این ترتیب ولنتاین سال ۱۴۰۱ نیز با ۲۵ بهمن ماه این سال مصادف بوده و روز سه‌شنبه می‌باشد.

چگونه روز ولنتاین را جشن بگیریم؟

چگونه روز ولنتاین را جشن بگیریم؟

بسیاری از مردم در سراسر جهان با ابراز قدردانی از افرادی که دوست دارند یا عاشقاشان هستند، روز ولنتاین را جشن می‌گیرند.

سفارش شکلات مخصوص ولنتاین

برخی از افراد عزیزان خود را برای صرف شام عاشقانه در رستوران دعوت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این روز را برای پیشنهاد یا ازدواج در نظر گرفته باشند.

بسیاری از افراد در روز ولنتاین ممکن است کار‌ت‌های تبریک، شکلات، جواهرات یا گل (به خصوص گل‌های رز) به معشوقه‌های خود هدیه دهند.

به علاوه روز ولنتاین روزی است که نه تنها از همدم و معشوق، بلکه نسبت به همراهان و دوستان نیز می‌توان در نظر گرفت. به عنوان مثال، روز ولنتاین در فنلاند به روز دوست نیز شناخته می‌شود، که اغلب برای یاد کردن دوستان هستند تا روابط صرفا عاشقانه.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *