مناسبت ها

تاریخ روز آتش نشانی و ایمنی در ایران و جهان

تاریخ روز آتش نشانی و ایمنی

مهم نیست که ما در چه کشوری زندگی می‌کنیم، نقش یک آتش نشان در جامعه امروزی ما، خواه آتش نشان شهری، روستایی، طبیعی، داوطلب، صنعتی، هوانوردی و … فداکاری، تعهد و از جان گذشتگی است. آتش‌نشان‌های فداکار در هر کجای ایران، بدون توجه به اینکه متولد چه شهری هستند و با چه زبانی صحبت می‌کنند، همگی در برابر یک دشمن مشترک مبارزه می‌کنند و هم قسم هستند. اغلب ما در زندگی خود حاضریم جان خود را برای اعضای خانواده و دوستان و حیوانات خانگی‌مان به خطر بیاندازیم. اما آیا حاضر هستیم جان خودمان را برای افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسیم به خطر بیاندازیم و ریسک کنیم؟ آیا می‌توانید تصور کنید که برای نجات یک غریبه به یک ساختمان در حالِ سوخت وارد شوید و جان او را نجات دهید؟ آیا حاضرید از یک درخت در حال سوختن بالا بروید و جان یک حیوان را نجات دهید؟ همه‌ی این‌ها کارهایی است که آتش نشانان هر روز انجام می‌دهند. کارهایی که ما شاید از آن‌ها به عنوان کارهای قهرمانانه یاد کنیم. ولی توجه داشته باشید که این‌ها تنها بخشی از رشادت‌های آتش‌نشان‌ها هستند. روز آتش نشان روزی برای تقدیر از دلاوری‌های مردان و زنانی است که بی منت جان خود را برای هم‌نوعان و تمام موجودات زنده فدا می‌کنند. اما آیا می‌دانید تاریخ روز آتش نشان در ایران چه روزی است؟ در این مقاله در مورد نحوه نام‌گذاری و تعیین روز آتش نشانی و ایمنی مطالبی را به سمع و نظر شما می‌رسانیم.

تاریخ روز آتش نشانی و ایمنی

تاریخ روز آتش نشانی و ایمنی

آتش‌نشانی مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش به وسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته و مقابله با سایر بلاها و اتفاقاتی که جان انسان‌ها را به خطر می‌اندازند، انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. آتش نشانی برای اولین با در سوم دسامبر ۱۵۹۱ آتش نشانی با مفهوم امروزی در شهر هامبورگ آلمان تاسیس شد. این موسسه، صندوق آتش سوزی شهر هامبورگ نام داشت.

تاریخ روز جهانی آتش نشانی

تاریخ روز جهانی آتش نشانی

اولین متخصصان سازمان یافته که وظیفه مبارزه با آتش‌سوزی‌های ساختمانی را داشتند، در مصر باستان بود. در آن زمان آتش‌نشان‌ها برای شرکت‌های خصوصی کار می‌کردند که خدمات خود را تنها برای کسانی که استطاعت آن را داشتند فراهم می‌کردند. بعدها در روم باستان به دستور آگوستوس سزار یک گارد آتش موسوم به Vigiles از نیروها آموزش دیده تشکیل شد که انقلابی در آتش نشانی آن زمان پدید آورد. در سال ۱۹۹۹ ۵ تن از آتش‌نشانان در استرالیا و در هنگام اطفاء حریق به دلیل تغییر جهت باد به طور ناگهانی در شعله‌های آتش گرفتار و جان باختند. پس از این اتفاق ناگوار، ۴ می هر سال روز جهانی آتش نشان لقب گرفت.

روز آتش نشان

تاریخچه تاسیس آتش نشانی در ایران

اولین ایستگاه آتش نشانی در ایران در سال ۱۲۲۱ در شهر اولین‌ها یعنی تبریز تاسیس شد. در این سال روس‌ها در شهر تبریز اولین ایستگاه آتش نشانی را تاسیس کردند که برج آتش نشانی یا یانقین یکی از یادگاری‌های آن دوران در این شهر است.

دومین و سومین واحدهای آتش‌نشانی رسمی در جنوب کشور و در شهرهای مسجد سلیمان و آبادان برای حفظ تاسیسات ایجاد شده در پالایشگاه آن شهرها تاسیس شد. سپس با توجه به ایجاد زیر ساخت‌های اقتصادی در اکثر نقاط کشور، ایجاد واحدهای اطفایی در مناطق مختلف کشور آغاز شد. در همین راستا ایستگاه‌هایی به ترتیب در شهر‌های تهران ۱۳۰۳، قزوین ۱۳۰۳، اهواز ۱۳۰۴، بندر انزلی ۱۳۰۵، شهر رشت ۱۳۰۵، مشهد مقدس ۱۳۱۲، شهر زنجان ۱۳۲۷، شهر اصفهان ۱۳۲۸ و شهر شیراز ۱۳۲۹ تاسیس و راه اندازی شد.

تاریخ روز آتش نشانی در ایران

تاریخ روز آتش نشانی در ایران

همانطور که گفته شد، آتش نشانی در ایران قدمتی ۱۷۷ ساله دارد، اما متاسفانه روزی که برای قدردانی از این قشر زحمت در تقویم رسمی کشور باشد، خبری نبود. در روز ۷ مهر ۱۳۵۹ وقتی دشمنان بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کردند، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، مجددا هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می‌شود.

تقریبا ۲۰ سال بعد طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. ۷ مهر هر سال از سال ۷۹ به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی در ایران لقب گرفت. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور همچنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان ایرانی در عرصه جنگ ایران و عراق نامگذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه های ملی نیز از دیگر اهداف نامگذاری این روز است.

بهترین روش تجلیل از آتش نشانان

بهترین روش تجلیل از آتش نشانان

در روز آتش نشانی و ایمنی در ایران، راه‌های بسیار زیادی برای تجلیل از آتش‌نشانان وجود دارد. اما مهم‌ترین مسئله این است که حس قدردانی خود از خدمات و فداکاری‌های آتش نشانان را نشان دهیم. بنابراین باید به دنبال راهی بود که به آتش نشانان ثابت کرد که تا چه حد ارزش دارند. حتی آوردن یک کیک به یکی از ایستگاه‌های آتش نشانی یا پخش کردن شکلات‌های سفارشی با طرح آتش نشانی در این روز می‌تواند کار پسندیده‌ای باشد. همچنین می‌توانید اهدا کردن پول به یکی از بسیاری از سازمان‌های خیریه آتش‌نشان در آنجا را در نظر بگیرید که برخی از آن‌ها به آتش‌نشانانی که در حین انجام‌وظیفه مجروح شده‌اند کمک می‌کنند تا به سلامتی کامل برسند.

بدون شک شما نیز شماره تلفن سه رقمی معروف آتش نشانی را در ذهن خود دارید. اگر با اتفاقات طبیعی و غیرطبیعی مواجه شدید که در حیطه وظابف آتش نشانان می‌باشد مواجه شدید؛ خونسردی خود را کاملا حفظ کرده و سپس با شماره تلفن ۱۲۵ تماس بگیرید و نوع و محل حادثه را به اپراتور آتش نشانی توضیح دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *