اخبار شوکو برند

تاریخچه نماد شیر و خورشید در ایران

تاریخچه شیر و خورشید

در این مطلب قصد داریم درمورد تاریخچه شیر و خورشید توضیح دهیم. این نماد را حتما در جاهای مختلفی دیده‌اید و این نشان قبلا بر روی پرچم ایران نیز مشاهده می‌شد. اما چرا از این نماد استفاده می‌شد؟ پشت این نماد چه داستانی وجود دارد و حاکی از چیست؟ این سوالاتی است که برای شما ممکن است پیش بیاید و برای پاسخ آن‌ها این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

تاریخچه شیر و خورشید

تا قبل از این که انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷  اتفاق بیفتد نماد ملی ایران شیر و خورشید شناخته می‌شد. این نماد از فرهنگ‌های کهن میان‌ رودان، ایران، عرب، ترک، هودی، شیعی و مغول برگرفته شده‌است. اگر بخواهیم ریشه نماد شیر و خورشید در ستاره‌ بینی، را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که خورشید در صورت فلکی اسد (شیر) در منطقه البروج بوده‌است. کم کم نزدیک سده ششم هجری در زمانی که زمامداری حکومت ترک وجود داشت، ورود نشان شیر و خوشید از ستاره‌ بینی به کارهای هنری در قلمرو اسلامی از مصر تا آسیای میانه  آغاز شد. طبق بررسی‌های انجام گرفته دوران سلجوقیان زمانی بود که روم سکه‌هایی با نقش شیر و خورشید را ایجاد کرد. بعد از این ماجرا از سده نهم هجری (پانزدهم میلادی)، شاهد نقش بستن نشان شیر و خورشید به‌ صورت ناپیوسته بر روی پرچم‌های ایران بودیم.

از نشان شیر و خورشید در هر حکومتی در تاریخ ایران به گونه‌های مختلفی یاد می‌شد و برای آن تفسیر جداگانه‌ای انجام می‌گرفت‌. اگر در تاریخچه شیر و خورشید دقیق‌تر شویم این طور به دست می‌آید که در آغاز تنها نشانی اخترشناسانه به شمار می‌آمده و یک نماد حکومتی نبوده‌است. در دوران صفویه از این نشان به عنوان نماد شیعی/ایرانی یاد می‌کنند. زمانی که شاهان پس از آقامحمد خان قاجارآمدند و دگرگونی‌های فکری و اجتماعی در آن هنگام رخ داد، کم رنگ شدن تعبیر شیعی این نشان را کم کم در پی داشت. در این دوران، نسبت دادن این نشان به ایران پیش از اسلام به غلط صورت گرفته‌است. بعد از این که انقلاب ۱۳۵۷ ایران رخ داد نشان شیر و خوشید به نشان کنونی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

 شیر و خورشید نشانه چیست؟

همان طور که در تاریخچه شیر و خورشید اشاره شد با روی کار آمدن خوارزمشاهیان یا سلجوقیان، علاوه بر درج نقش خورشید روی سکه‌های آن دوران، نقش خورشید به پرچم نیز افزوده شد. دو دلیل توسط مورخان برای استفاده از نماد خورشید در پرچم ایران بیان شده‌است:

۱. شیر نشان از قدرت، شجاعت و دلاوری و ماه مرداد (اسد) دارد. به دلیل این که خورشید در ماه مرداد، اوج گرما و نیرومندی خود را دارد، تعیین همبستگی میان شیر (برج اسد) با نیمه تابستان انجام می‌پذیرد.

۲. در آیین مهر پرستی و میتراییسم، خورشید تقدس بالایی دارد، از همین رو ایرانیان در آن زمان، از قرار دادن نماد خورشید روی سکه و پرچم استفاده می‌کردند.

شوکوبرندز چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

شوکوبرندز امکان درج آرم و لوگوی شرکت یا سازمان شما بر روی شکلات را  فراهم می‌کند و هر تعدادی که شما بخواهید آماده می‌کند و شما می‌توانید برای پذیرایی از میهمانان و مخاطبین خود از آن‌ها استفاده نمایید. حتی اگر شما بخواهید، ارایه بسته بندی و جعبه‌های سفارشی شکلات با طرح اختصاصی را برای شما فراهم می‌کند. محصولات شوکوبرندز متنوع و جدید هستند. محصولاتی که با طعم خوشمزه و دلنشین باعث به یاد ماندن خاطره خوشی از برند شما در ذهن مصرف کننده می‌شود. از محصولات این مجموعه باکس‌هایی هستند که به مناسبت‌های گوناگونی که وجود دارد شامل شکلات، چای و دمنوش‌های مختلف می‌باشند که بسته به سلیقه مشتری‌ها می‌توانند محتویات داخل آن‌ها را تغییر دهند. شما می‌توانید با دادن لوگوی شرکت یا سازمان خود به شوکوبرندز نوع شکلات و بسته بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید و این هدیه را به دوستان، عزیزان و مشتریان خود تقدیم کنید.

چاپ طرح‌های مختلف روی خود شکلات، موردی است که شوکوبرندز سال­ها تجربه موفق آن را داشته‌است. یکی از طرح‌هایی که برای چاپ روی شکلات می‌توانید استفاده کنید همین نماد شیر و خورشیدی است که در این مطلب به آن اشاره شد. از دیگر طرح‌هایی که قابل چاپ هستند، می‌توان به نمادهای مربوط به تاریخ ایران اشاره کرد. شما می‌توانید همین حالا با کارشناسان شوکوبرندز تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید و آن را به موقع تحویل بگیرید. با خرید به صورت اینترنتی دیگر دغدغه و مشکلات خرید حضوری مانند ترافیک، اتلاف وقت و تحمل شلوغی را نخواهید داشت.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *