شکلات, شکلات های سفارشی

همه چیز درباره درخت کاکائو

همه چیز درباره درخت کاکائو

انواع شکلات‌های خوشمزه‌ای که امروز به دست ما می‌رسد، محصولی از درخت کاکائو هستند. عموم مردم تصور اشتباهی از درخت کاکائو دارند. این دانه‌ها نیستند که چیده می‌شوند بلکه میوه کاکائو برداشت می‌شود. هر میوه کاکائو حاوی تعداد زیادی از دانه‌های کاکائو است. طی فرآیندی دانه‌های کاکائو به انواع محصولات دوست داشتنی نظیر شکلات شیری، شکلات تلخ، پودر کاکائو و سس شکلات تبدیل می‌شود.

این درخت برگ‌های کوتاه و شفافی دارد و میوه‌های نسبتاً بزرگ و شبیه به بیضی هستند. در نهایت می‌توان گفت که این درخت ظاهری متفاوت از سایر درختان دارد. اگر عاشق شکلات هستید پس باید با درخت جادویی کاکائو هم آشنا شوید.

تاریخچه کاکائو

قدمت کاشت کاکائو به ۲۰۰۰ سال می‌رسد‌. البته بسیاری بر این باروند که قدمت کاشت کاکائو به بیش از ۲۰۰۰ سال نیز می‌رسد. مایایی‌ها اولین کسانی بودند که گیاه کاکائو را خشک و از آن در غذاهای خود استفاده کردند. اسپانیایی‌ها اولین کسانی بودند که پس از ورود به قاره آمریکای جنوبی و آشنایی با تمدن مایا کاکائو را به سایر نقاط جهان منتقل کردند. البته کاکائو در ابتدا به صورت نوشیدنی صرف می‌شد و با گذشت زمان به صورت جامد در میان وعده‌ها قرار گرفت.

آشنایی با درخت کاکائو

این درخت با نام علمی Theoberoma Cacao شناخته می‌شود. کاکائو در مناطق گرمسیری مانند غنا، مکزیک، برزیل، اکوادور و اندونزی رشد می‌کند. ارتفاع درخت حدود ۴ الی ۸ متر است و شامل دو بخش برگ و میوه‌های بیضوی شکل می‌شود. برگ درختان از سطح صاف و براقی برخوردار هستند و طول هر میوه کاکائو به ۱۵ الی ۳۰ سانتی متر می‌رسد. رنگ میوه‌ها سه طیف قرمز، زرد و نارنجی را در برمی‌گیرد.

درخت-کاکائو

زمان لازم برای رشد کامل درخت ۱۰ سال است. جالب است بدانید که گل‌های کاکائو بو ندارند و به همین دلیل حشرات جذب گل نمی‌شوند و گرده افشانی صورت نمی‌گیرد‌. این درخت گل‌های زیادی در سال می‌دهد اما تنها تعداد کمی از گل‌های درخت به میوه تبدیل می‌شوند. به طور متوسط در یک سال از هر درخت ۵۰ الی ۶۰ میوه به دست می‌آید که هر میوه حاوی ۲۰ الی ۵۰ دانه کاکائو می‌باشد. دانه‌های کاکائو طعم ترش و تلخی دارند و شبیه بادام هستند.

انواع درخت کاکائو

دانه کاکائو حاوی کره کاکائو، نشاسته، تئوبرومین، پروتئین، روغن‌های آروماتیک و پروتئین می‌شود اما دانه‌ها در بو با یکدیگر تفاوت دارند. این به عوامل مختلفی نظیر شرایط آب و هوایی، نوع درخت، خاک و رطوبت وابسته است. در ادامه به معرفی یکی از عوامل تاثیر گذار یعنی همان نوع درخت می‌پردازیم. انواع درخت‌های کاکائو عبارتند از:

  • Forastero: Forastero بیش‌تر در آفریقا به عمل می‌آید اما در آمریکای جنوبی نیز قابل کشت است. Forastero رشد سریع و باروری بیش‌تری نسبت به گونه‌های دیگر دارد.
  • Nacional: کشورهای آمریکای جنوبی مرکز کاشت درخت Nacional به شمار می‌روند. این گونه در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • Cirollo: Cirollo از گونه‌های کمیابی است که در بیش‌تر مناطق از جمله آمریکای جنوبی و مرکزی قابل رشد است. از مزایای این درخت می‌توان به مقاومت در برابر آفت و بیماری‌ها اشاره کرد.
  • Trinitario: Trinitario هم مانند Cirollo از گونه‌های کمیاب محسوب می‌شود که در آمریکای جنوبی، مرکزی و آسیا به دست می‌آید.

آیا کاکائو در ایران کشت می‌شود؟

درخت کاکائو در ایران نیز کشت می‌شود و تا به امروز در مناطق زیادی از کشور کشت شده‌است. از آنجایی که کاکائو در آب و هوای گرمسیری رشد بهتری دارد و نسبت به شرایط دمایی حساس است، بهتر است کشت این درخت در نواحی جنوب کشور صورت گیرد. کاکائو از گیاهان حساسی است که باید طی مراحل خاصی کشت و برداشت شود. همه مراحل از کاشت تا برداشت و شرایط آب و هوایی روی طعم نهایی کاکائو تاثیر می‌گذارند.

اقدامات شکوبرندز

مجموعه شوکوبرندز با دارا بودن سابقه طولانی و درخشان توانسته محبوبیت زیادی در بین مشتریان خود ایجاد کند. با مراجعه به سایت شوکوبرندز می‌توانید انواع خدمات و محصولات شکلاتی را مشاهده نمائید. همچنین نمونه سفارش‌های انجام شده توسط این مجموعه برای سازمان‌های دولتی و خصوصی، اعیادهای مذهبی، نوروز، یلدا، کریسمس، جشن تولد، عروسی و…. در سایت وجود دارد. شوکوبرندز با ارائه محصولات با کیفیت و بسته بندی بی نظیر لحظات ماندگاری را برای شما به ثبت می‌رساند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *