استارت‌آپ‌ها, بازاریابی و تبلیغات

ماندگاری برند؛ مشتریان را وفادار سازید…

ماندگاری در ذهن مشتری

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها بزرگ شرکت‌ها و کسب و کارها، ماندگاری در ذهن مشتری‌ها و ایجاد وفاداری در آن‌ها است. مشتریانی که به طور مرتب به سمت کسب و کار آن‌ها برگردند و همیشه اولین برند در ذهن آن‌ها باشند. مهم نیست که اندازه کسب و کار شما چقدر است، چیزی که اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، وفاداری مشتریان می‌باشد. سعی کنید در کسب و کارتان، بیشتر بر روی مشتریان تکراری تمرکز کنید، زیرا برای جذب مشتریان جدید نسبت به حفظ مشتریان قدیمی باید هزینه‌ی بیشتری تقبل کنید. البته که در کنار آن همواره استراتژی‌های خلاقانه برای جذب مشتریان جدید قابل ستایش است.

ماندگاری در ذهن مشتری

ماندگاری در ذهن مشتری

وفاداری برند شما، اساس بر پایه، تعامل متشری با سرویس و محصولات شما ساخته می‌شود و کلید آن همیشه در دستِ برآورد شدن انتظارات آنان می‌باشد. زمانی که در ذهن مشتریان، نخستین هستید، تنها به دلیل خرید محصول یا استفاده از خدمات شما نیست، آن‌ها به صورت احساسی به برند شما متصل هستند و ممکن است با معرفی کردن کسب و کار شما به دوستان و خانواده، شما مشتریان جدیدی نیز جذب کنید که این راهکار جذب مشتری یکی از روش‌های بازاریابی دهان به دهان محسوب می‌شود.

به طور کلی مشتریان وفادار شما آن‎هایی هستند که همواره قصد خرید محصولات و استفاده از خدمات شما را دارند، حتی اگر شامل تخفیف نباشند. آن‌ها همیشه برند شما را به دوستان پیشنهاد می‌دهند و شما دوست دارید مخاطبین آن‌ها گسترده باشند تا مشتریان جدیدی که نسبت به برند شما از قبل ذهنیت خوبی پیدا کرده‌اند، به سمت شما بیایند.

معمولا کسب و کارهای نوپا و در حال رشد به این جزئیات کوچک و به ظاهر پیش پا افتاده و ساده اهمیت زیادی قائل نمی‌شوند. چرا که این کسب و کارها به دلیل درگیر بودن به مسائل و تصمیمات بزرگ‌تر که به مراتب انرژی زیادی می‌خواهد، مسئله‌ی به این مهمی را نادیده گرفته و به اشتباه فراموش می‌کنند که یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای رشد کسب و کار ماندگاری در ذهن مشتری است. در ادامه این مقاله، دلایل اهمیت وفاداری مشتریان و ۵ روش برای ماندگاری برند شما در ذهن مشتریان را بیان خواهیم کرد.

ماندگاری در ذهن مشتری

وفاداری مشتریان چیست و چرا ماندگاری در ذهن مشتری مهم و ارزشمند است؟

وفاداری و ماندگاری در ذهن مشتری معیاری برای این است که چقدر احتمال تکرار خرید و یا همان بازگشت از سوی آن‌ها وجود دارد. صنعت‌های مختلف راه‌های مختلفی برای اندازه‌گیری میزان وفاداری دارند، اما ساده‌ترین راه برای سنجیدن میزان وفاداری مشتریان، نگاه انداختن به تعداد خریدهای مشتری در پایگاه داده‌شان است. مشتریان تکراری یا به عبارتی مشتریان بازگشتی، مشتریان با ارزش شما هستند. حتی با اینکه ممکن است خریدهای بزرگی انجام ندهند اما در بلند مدت، شما از خرید این مشتریان سود زیادی داشته باشید. در واقع، تنها ۵ درصد بهبود در میزان حفظ مشتری، بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش سود به دست خواهد آمد. اما باز هم تاکید می‌کنیم، سود اصلی از این مشتریان، همان مشتریان جدیدی است که از طریق آن‌ها بدست می‌آورید. در زیر دلایل اهمیت ماندگاری در ذهن مشتری را می‌خوانید.

آن‌ها به شما در حفظ هزینه‌های بازاریابی کمک می‌کنند

همیشه هزینه جذب مشتریان جدید نسبت به هزینه برقراری ارتباط با مشتریان موجود بیشتر است. برای یافتن مشتریان جدید شما باید با تحقیقات بسیاری در بازار برای یافتن مخاطبان هدف انجام دهید که هزینه‌های گزافی به همراه خواهد داشت، سپس بهترین راه را برای تعامل با آن‌ها را پیدا کنید اما شما از قبل می‌دانید چگونه با مشتریان فعلی خود در تماس باشید و این هزینه‌های بازاریابی را پایین می‌آورد.

فروش محصولات جدید به مشتریان موجود آسان‌تر است

زمانی که فردی یکی از محصولات یا خدمات شما را امتحان کرده است و ذهنیت و دید مثبتی نسب به کسب و کار شما دارد، بیشتر مشتاق است تا دیگر محصولات شما را استفاده کند. اهمیت ندارد شما چه خدماتی ارائه می‌دهید یا چه محصولاتی را می‌فروشید. زمانی که مشتری یکی از خدمات شما را استفاده می‌کند، راه برای برگشت او، هموارتر است.

آن‌ها سرمایه‌های شما برای بازاریابی دهان به دهان هستند

مشتریان وفادار اغلب به عنوان مدافع برند برای شما عمل می‌کنند. برای مثال اگر یک نفر هر هفته در رستوران شما غذا می‌خورد، به احتمال زیاد آن را به دوستانش توصیه خواهد کرد و حتی ممکن است در برابر انتقادات، از شما دفاع نیز بکند…! چه چیزی از این بهتر و جذاب‌تر؟

ماندگاری در ذهن مشتری

استراتژی‌های ماندگاری در ذهن مشتری

فواید و اهمیت وفاداری مشتری برای همه تجارت‌ها و کسب و کار (Online- Brick- Mortar) قابل توجه است. اکنون به اتفاق هم نگاهی به برخی از استراتژی هایی که به شما کمک می‌کند وفاداری مشتری را افزایش داده و مشتری‌های بیشتری را دوباره و چندباره به سمت خود بکشید، بیاندازیم.

استراتژی‌های ماندگاری در ذهن مشتری

مشتریان خود را بشناسید و اجازه دهید آن‌ها نیز شما را بشناسند

یکی از لحظات مورد علاقه من وقتی است که کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنم و هنگامی که بار دیگر فرصت ملاقات پیش آید، آن فرد اسم من و جزئیات آخرین مکالمه را به خاطر دارد. این امر برای ایجاد وفاداری مشتری، حائز اهمیت است. شاید انجام آن کمی مشکل باشد که شما جزئیات مشتریان خود را به یاد داشته باشید، اما شرکت‌ها باید برای ایجاد وفاداری مشتری و ماندگاری در ذهن او، باید تلاش کنند این کار را جزو استراتژی‌های خود قرار دهند. مشتریان شما اگر احساس کنند در نزد شما ارزشمند هستند، وفادارتر خواهند بود. اکنون بسیاری از کسب و کارها با راه اندازی سیستم‌های تبریک تولد یا ارسال تخفیف برای شرایط خاص، می‌خواهند به مشتریان بگویند که چقدر آن‌ها با ارزش هستند.

استراتژی‌های ماندگاری در ذهن مشتری

با تخفیف‌های ویژه به مشتریان خود پاداش دهید

دادن کوپن به مشتریان همیشه یک روش موثر برای نگه داشتن آن‌ها است. شما می‌توانید این کار را از طریق ایمیل و وب سایت‌های ارتباط جمعی انجام دهید و حتما تاکید کنید که این تخفیفات تنها برای مشتریان خاص شامل می‌شود و دقت داشته باشید که پیشنهادهای مربوطه، بیشتر بر اساس نیاز اکثریت مشتریان باشد.

استراتژی‌های ماندگاری در ذهن مشتری

ایجاد برنامه‌های منحصر به فرد برای مشتری

اغلب کسب و کارها، از کافی شاپ‌ها گرفته تا خطوط هوایی و فروشگاه‌های آنلاین، برنامه‌های پاداش خاص برای وفاداری مشتریان دارند. این برنامه‌ها یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتریان جهت بازگشت مجدد هستند. اگر به دنبال چنین برنامه‌هایی هستید، عنصر خلاقیت را فراموش نکنید و سعی کنید متفاوت باشید. این برنامه جزء تخفیفات نیست. علاوه بر پاداش دادن به مشتریان با محصولات معمول خود، ممکن است جوایز بزرگ‌تری داشته باشید که برای به دست آوردن آن باید شرط های خاصی نظیر امتیاز را کسب کنند.

استراتژی‌های ماندگاری در ذهن مشتری

از مشتریان خود بازخورد بخواهید

هر چه بیشتر درباره مشتریان خود بدانید، بهتر می‌توانید به آن‌ها سرویس دهی داشته باشید. به همین دلیل ضروری است که نظرات آن‌ها را جویا باشیم. برای اینکار برخی از خرده فروشی‌ها به صورت حضوری بازخورد می‌گیرند. این روش، روش بدی نیست، اما همیشه قابل اعتماد نخواهد بود. چون ممکن است برخی از مشتریان در حالت رو در بایستی، واقعیت را بیان نکنند. برای ارزیابی دقیق‌تر، می‌توانید از نظر سنجی‌های آنلاین در وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. البته این روش نیز مشکلاتی دارد اما حدالاقل نشان می‌دهد که نظر آن‌ها برایتان مهم است و برای کاری که انجام می‌دهید ارزش قائل هستید.

یک خاطره و یا تجربه‌ی خاص و منحصر به‌فرد

یکی دیگر از روش‌های ماندگاری در ذهن مشتریان، یک خاطره و یا یک تجربه‌ی خاص و ویژه است که حتی ممکن است فقط برای چند لحظه به طول انجامیده و حاصل ابتکار شما بوده باشد! نظرتان درباره یک لحظه‌ی خوشمزه و همچنین خلاقانه چیست؟ ما در شوکوبرندز کارتان را آسان کرده‌ایم! یک خاطره‌ی خوشمزه با نام و نشان اختصاصی شما…! نگاهی به محصولات ما بیاندازید تا در جریان قرار بگیرید. سپاس از همراهی شما…

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/gallery/’]گالری نمونه محصولات شوکوبرندز[/shoplink]

 

منبع: forbes

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *