مناسبت ها

با تاریخ و فلسفه‌ی جذاب روز کودک آشنا شوید

تاریخ و فلسفه روز ملی کودک

کودکی دوران بسیار شیرین و به همان اندازه شگفت‌انگیز است. چرا که کودک مانند یک زمین زراعی است که هر چه بکارید آن را برداشت خواهید کرد. پس باید به شکل گیری شخصیت کودک کمک کرد. البته نمی‌گوییم کودک را مانند خودتان بار بیاورید، ما فقط باید کمک و راهنمایی کنیم تا کودک شخصیت خودش را تکمیل کند و بهترینِ خودش باشد.

یکی از راه‌های شخصیت دادن به کودکان، بازی کردن والدین با آن‌هاست. این کار اندکی از وقت والدین را می گیرد، ولی آثار بسیار نیکویی دارد. بازی با کودک می تواند به شکل محبت کردن و شعر خواندن برای او باشد. بودن یک روز در تقویم بین المللی با نام روز ملی کودک دلیل محکمی بر اهمیت تربیت درستِ کودکان است. روز کودک روزی است که باعنوان یادبود و افتخار کودکان شناخته شده‌است. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، روزهای متفاوتی را به‌عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و آن را جشن می‌گیرند. علاوه بر این روزی در تقویم جهانی وجود دارد که برای این سرمایه‌های آینده جهان در نظر گرفته شده است. آیا شما با این روز آشنا هستید؟ می‌دانید در این روز برای کودک باید چه کرد؟ اصلا فلسفه روز ملی کودک چیست؟ در این مقاله جواب این سوال‌ها را خواهیم یافت. همراه شوکوبرندز بمانید…

تاریخ و فلسفه روز ملی کودک

تاریخ و فلسفه روز ملی کودک

یک روز به عنوان روز بزرگداشت کودکان در زندگی ما فرصتی است برای کند کردن زندگی سریع، دور شدن از زندگی ماشینی و تکنولوژی و تمرکز مجدد بر چیزهای خیلی مهم‌تر. یک روز ممکن است کافی نباشد، اما استفاده از آن به عنوان فرصتی برای هدایت زندگی خانواده می‌تواند گامی مهم در زندگی کودک باشد. کودکان سرمایه‌های آینده جهان هستند و در حال حاضر سهام‌داران اصلی آن نیز می‌باشند.

کودکان برای اینکه بتوانند شخصیت خودشان را تکمیل کنند، نیازها و حقوقی دارند که باید به طور جدی به آن‌ها پرداخت. با توجه به نقش کلیدی خانواده و جامعه در رشد و تکامل شخصیت کودک، بر همگان واجب است تا این حقوق را به خوبی بشناسند و آن را به بهترین شکل ممکن به درجه عمل برسانند. روز جهانی کودک بهانه‌ای برای ورود به جهان کودکان است. برای ورود به این جهان باید آگاهی های خود را فراموش کنیم و با ناآگاهی های کودکانمان همراه شویم…

تاریخچه روز ملی کودک

تاریخچه روز ملی کودک

روز جهانی کودک برای توجه به کودکان و ترویج رفاه آن‌ها نامگذاری شد که در ۸ اکتبر جشن گرفته می‌شود. در کشورهای مختلف جهان علاوه بر روز جهانی کودک روز مشخصی به عنوان روز کودک وجود دارد. برای مثال در هاییتی ۱۲ آوریل روز کودک نامگذاری شده است یا در آلمان ۲۰ سپتامبر و در ایالات متحده آمریکا دوم یکشنبه ژوئن به عنوان روز کودک در نظر گرفته شده است. در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۵۴ با قطعنامه ۸۳۶ سازمان ملل متحد برای فهم و حس برادری در بین کلیه کودکان جهان، یک روز با عنوان روز ملی کودک اختصاص داده شد. در این روز سوگندهای جدی در مورد کودکان مورد استفاده قرار گرفت که کشورهای جهان موظفند از هیچ تلاشی در جهت محافظت، آموزش و تامین رفاه عمومی آن‌ها دریغ نکنند. موضوع به سال ۱۹۴۶ و بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در این سال مجمع عمومی سازمان ملل به‌منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که نخست انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل نام گرفت. در سال ۱۹۵۴، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

تاریخچه روز ملی کودک

بهترین چیزهایی را که بشریت باید به فرزندان خود به ارث بگذارد

کودک بر اساس ماده یک پیمان‌نامه حقوق کودک به هر انسان کمتر از ۱۸ سال گفته می‌شود. مگر آن که قانون قابل اعمال در مورد کودک سن قانونی کمتری را تعیین کرده باشد. عهدنامه حقوق کودک یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق سیاسی، اقتصادی اجتماعی، مدنی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این عهدنامه را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن در کمیته حقوق کودک ملل متحد قابل رسیدگی است. این کنوانسیون در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۹ مورد پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفت و از ۲ سپتامبر ۱۹۹۰ اجرای آن الزامی شد. تاکنون ۱۹۳ کشور این سند را امضا کرده‌اند و در ۱۴۰ کشور اجرا می‌شود و به این ترتیب مقبول‌ترین سند حقوق بشر در تاریخ می‌باشد. چهار عنوان اصلی این عهدنامه به شرح زیر می‌باشد.

  • کودکان باید ابزار لازم برای رشد طبیعی خود هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی را داشته باشد.
  • هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
  • زمانی‌که در رابطه با کودکان تصمیم‌گیری می‌شود، باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.
  • کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و این نظرات در تمامی اموری که به آنها مربوط می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

روز کودک در ایران

روز کودک در ایران

دولت ایران در سال ۱۳۷۲ به عهدنامه مذکور پیوست. البته امضای این عهدنامه از سوی ایران مشروط است. به این ترتیب هرگاه بندهای این عهدنامه با با قوانین ایران و اسلام هماهنگ نباشد، دولت ایران می‌تواند آن را رعایت نکند! با توجه به رعایت این قانون روز ۱۶ مهر در ایرن به عنوان روز کودک مشخص شده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *