استارت‌آپ‌ها, مناسبت ها

روز برنامه نویس و فلسفه‌ی انتخاب آن برای گرامیداشت برنامه نویسان

روز گرامیداشت برنامه نویسان در ایران

کامپیوترها، تکنولوژی و نرم‎افزارها باعث مدرن شدنِ جهان می‌شوند. اما برای هر قطعه از نرم‌افزارهای هوشمند، برنامه نویس یا برنامه‌نویسانی در پشت صحنه وجود دارند که با مشکلات مربوط به کدهای هوشمند، راه‌حل‌های امنیتی ابری و پروژه‌های توسعه دست و پنجه نرم می‌کنند. روز گرامیداشت برنامه نویسان یک تشکر ساده از خدمات تمامِ برنامه نویسانی است که باعث مدرن شدن جهان شده‌اند، می‌باشد. شغل برنامه نویسی یکی از شغل‌های برتر دنیا است که نیازمند ارزش و اعتبار از سوی مردم و دولت می‌باشد. تقریبا اکثر شغل‌ها نامی در تقویم برای خودشان به ثبت رسانده‌اند که تا اویل دهه ۲۰ برنامه نویسان از این مورد محروم بودند تا اینکه در سال ۲۰۰۹ روزی در تقویم به عنوان روز برنامه نویس مشخص شد. اما روز گرامیداشت برنامه نویسان چه روزی است و علت نامگذاری آن چه بوده است؟ به مناسبت نزدیک شدن به روز برنامه نویس قصد داریم به بررسی این موارد بپردازیم.

روز گرامیداشت برنامه نویسان

روز گرامیداشت برنامه نویسان

به عبارت ساده برنامه‌نویسان ماشین‌هایی هستند که قهوه و شکلات را به کدها تبدیل می‌کنند و مشکلات را برطرف می‌کنند، مشکلاتی که شاید افراد معمولی از آن‌ها بی اطلاع هستند. یک برنامه‌ نویس یا مهندس نرم‌ افزار شخصی جذاب است که نرم‌ افزار را خلق می‌کند. عبارت مقدس برنامه‌ نویس می‌تواند به یک متخصص که با زبان فکر خود کدهای مورد نظر را تولید می‌کند داده خواهد شد. این شخص قطعا یک تحلیل‌گر فوق العاده می‌باشد. عبارت برنامه‌نویس می‌‌تواند به یک توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌ دهندگان وب، توسعه‌ دهندگان اپلیکیشن‌‌های تلفن های همراه و … گفته شود.

روز گرامیداشت برنامه نویسان

تاریخچه روز گرامیداشت برنامه نویسان

وَلِنتین بالت و مایکل چِرویاکوف، کارمندان یک شرکت کامپیوتری در روسیه در اوایل سال ۲۰۰۲ میلادی امضاهایی را جهت ارسال به دولت روسیه جمع‌آوری کردند تا دولت روسیه روزی را با عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت بشناسد. تا سال ۲۰۰۹ خبری در این باره مخابره نشد تا اینکه در ۲۴ جولای سال ۲۰۰۹ پس از کش و قوس‌های فراوان وزارت ارتباطات روسیه درخواست به رسمیت شناختن یک روز با عنوان روز برنامه نویس در تقویم این کشور را اعلام کرد. ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ رئیس جمهور وقت روسیه (دمیتری مدودف) این روز را به عنوان روز برنامه نویس نامگذاری کرد. روسیه اولین کشوری بود که در تقویم رسمی‌اش روزی به عنوان روز گرامیداشت برنامه نویسان حک گردید. پس از آن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گوآتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، ایران و ایالات متحده آمریکا نیز روز برنامه‌نویس را به رسمیت شناختند.

روز گرامیداشت برنامه نویسان

روز برنامه نویس چه روزی است؟

پس از به رسمیت شناختن روزی با عنوان روز برنامه نویس در روسیه، روز گرامیداشت برنامه نویسان نزدیک به این روز و با یک دلیل منطقی به عنوان روز جهانی برنامه نویسان ثبت شد. هر ساله دویست و پنجاه و ششمین (۲۵۶ امین) روز از ۳۶۵ روز سال به عنوان روز برنامه نویسان جشن گرفته می‌شود. این روز با با ۱۲ سپتامبر (۱۳ سپتامبر در سال‌های کبیسه) مصادف می‌باشد. عدد ۲۵۶ در نزد برنامه‌نویسان عدد خاصی است و به عنوان بالاترین عدد دودویی می‌باشد. این روز به عنوان روز جهانی برنامه نویسان شناخته می‌شود که بر اساس کد دودویی تشکیل شده است. عدد ۲۵۶ به صورت کلی برای برنامه‌نویس‌ها عددی آشناست. در سیستم دودویی کامپیوتری تعداد اعدادی که می‌توان در یک بایت جا داد ۲۵۶ تا می‌باشد. همچنین عدد ۲۵۶ بزرگترین توان عدد ۲ کوچکتر از ۳۶۵ که تعداد روزهای یک سال است، می‌باشد. در این روز با ادای احترام و پستی با استفاده از هشتگ #DayoftheProgrammer در رسانه‌های اجتماعی قدر دانی خود را از برنامه‌نویسان نشان دهید.

روز جهانی برنامه نویسی در سال‌های آینده طبق برنامه زیر می‌باشد:

  • سال ۲۰۱۹: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۰: ۱۲ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۱: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۲: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۳: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۴: ۱۲ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۵: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۶: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۷: ۱۳ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۸: ۱۲ سپتامبر
  • سال ۲۰۲۹: ۱۳ سپتامبر

روز گرامیداشت برنامه نویسان در ایران

روز گرامیداشت برنامه نویسان در ایران

با این تفاسیر در تقویم شمسی نیز می‌توان روزی به عنوان روز برزگداشت برنامه نویسان مشخص و به ثبت رساند. در تقویم شمسی ۲۵۶ امین روز سال با ۱۰ آذرماه مصادف است را می‌توان به عنوان روز برنامه نویس در نظر گرفت. البته این تاریخ رسمی نبوده و متاسفانه جایی در تقویم شمسی ندارد اما می‌توان آن را به صورت غیر رسمی در شرکت خود با عنوان روز برنامه نویس جشن گرفت و گرامی داشت. البته خوشبختانه کمپینی برای جمع آوری امضا و در نهایت پیشنهاد به دولت برای ثبت این روز در تقویم ملی ایران راه اندازی شده است که هنوز موافقتی با آن نشده است.

همه این‌ها نشان از اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای امروز دارد. برنامه نویس‌هایی که با نوشتن کدها دنیای امروز ما را می‌سازند. برنامه نویسی یکی از شغل‌هایی است که در ظاهر بسیار آسان است ولی کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از فشار ذهنی و جسمی که به خاطر این شغل متحمل می‌شوند خبر دارند. برنامه نویسی در کشور ما هم رشد چشمگیری داشته است و دانشجویان این حوزه از سیستم آموزشی پیشی گرفته و با شرکت در کلاس‌های برنامه نویسی یا به صورت خودآموز به یادگیری در این حوزه می‌پردازند. به امید حمایت هر چه بهتر و بیشتر برنامه نویسان ایرانی از سوی مسئولین و دولت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *