شکلات

کاربردهای درمانی اثبات شده شکلات در نسخه پزشکان

کاربردهای درمانی شکلات در نسخه پزشکان

دفعه بعدی اگر یک تکه شکلات میل کردید، دیگر نباید نسبت به آن احساس گناه داشته باشید. در باورهای غلط، شکلات غالبا به عنوان یک خوراکی چاق کننده مطرح است. اما باید بگوییم مزایای درمانی بسیاری، همراه این خوشمزه دوست داشتنی وجود دارد. شکلات تلخ، حاوی مواد مغذی بسیاری است که می‌تواند برای سلامتی شما، تاثیر مثبتی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم برخی از کاربردهای درمانی شکلات را به طور مختصر برایتان ارائه دهیم.

کاربردهای درمانی شکلات در نسخه پزشکان

کاربردهای درمانی شکلات در نسخه پزشکان

شکلات از دانه‌های درخت گرمسیری کاکائو (Theobroma cacao) ساخته می‌شود که اولین استفاده‌های آن به تمدن اولمک در مسومریکا برمی‌گردد. پس از کشف آمریکا توسط اروپائیان، شکلات در تمام جهان شهره‌ی عام و خاص گشته و تقاضای آن افزایش یافت.

از آن زمان بود که شکلات به یک محصول غذایی محبوب تبدیل شد که میلیون‌ها نفر همه روزه از طعم خاص و دلنشین آن لذت می‌برند و به خاطر خواص غنی آن ممنون این کشف بزرگ هستند. اما چگونه شکلات بر روی سلامتی ما تاثیر می‌گذارد؟

شکلات یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان در سیاره ما است. مطالعات نشان می‌دهند شکلات تلخ (بدون شکر)، می‌تواند باعث افزایش سلامتی و کاهش خطرات بیماری‌های قلبی شود.

حقایقی کوتاه و جذاب در مورد شکلات

  • مصرف شکلات برای مدت طولانی، می‌تواند از شرایط ایجاد دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون جلوگیری کند.
  • شکلات حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان است.
  • برخی از مطالعات پیشنهاد کرده‌اند که شکلات می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و از کاهش حافظه جلوگیری کند.
  • شکلات حاوی مقادیر زیادی کالری است.
  • افرادی که به دنبال کاهش یا ثابت نگه داشتن وزن خود هستند، باید در مصرف شکلات، اعتدال به خرج دهند.

کاربردهای درمانی شکلات در نسخه پزشکان

در این ادامه این مقاله، ۷ مزیت شکلات تلخ یا کاکائو با پشتوانه علم پزشکی را می‌خوانید.

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی

هنگامی که شما شکلات باکیفیتی با درصد بالای کاکائو خریداری و استفاده کنید، مواد مغذی قابل توجهی به بدنتان وارد خواهد شد. این شکلات، حاوی مقادیر مناسبی از فیبرهای محلول است که با مواد معدنی غنی شده است.

۱۰۰ گرم شکلات تلخ با ۷۰ الی ۸۵ درصد کاکائو حاوی مواد زیر است:

  • ۱۱ گرم فیبر
  • ۶۷ درصد آهن از مصرف پیشنهادی روزانه
  • ۵۸ درصد منیزیم از مصرف پیشنهادی روزانه
  • ۸۹ درصد مس از مصرف پیشنهادی روزانه
  • ۹۸ درصد منگنز از مصرف پیشنهادی روزانه
  • همچنین دارای مقادیر قابل قبولی از روی، پتاسیم، فسفر و سلنیوم می‌باشد

البته توجه داشته باشید، ۱۰۰ گرم شکلات، مقدار نسبتا زیادی برای مصرف روزانه است علاوه بر آن، این مقدار شکلات دارای ۶۰۰ کالری انرژی و مقادیر متوسط قند می‌باشد. به همین دلیل باید در مصرف، آن کمی اعتدال به خرج دهید.

مشخصه اسیدهای چرب در شکلات تلخ و کاکائو نیز بسیار قابل قبول هستند. به طوری که چربی‌های آن عمدتا اشباع شده و مقادیر بسیار ناچیزی از چربی غیر اشباع می‌باشند.

شکلات همچنین حاوی محرک‌هایی چون، کافئین و تئوباریم است اما مقدار آن، چیزی نیست که خواب شما را مختل کند.

شکلات منبع قدرتمند آنتی اکسیدان‌ها

تبریک برای کسانی که عاشق شکلات تلخ یا تیره هستند چرا که آن‌ها بهترین انتخاب را برای سلامتی خود داشته‌اند. شکلات تیره برخلاف شکلات معمولی دارای بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان اثرات مثبتی برای سلامتی بدن از جمله، کاهش میزان التهابات بدن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی را به همراه دارد.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف شکلات تلخ به دلیل افزایش سطح آنتی اکسیدان خون، سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش داده و از اکسیده شدن کلسترول بد (LDL) جلوگیری می‌کند. به طور خلاصه کاکائو و شکلات تیره، نسبت به سایر غذاها دارای طیف گسترده‌ای از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند هستند.

کاربردهای درمانی شکلات

بهبود جریان خون و فشار خون پایین با شکلات

فلاونولهای موجود در شکلات تیره، باعث تحریک پوشش سرخرگ‌ها را برای تولید اکسید نیتریک می‌‎شود. یکی از عملکردهای اکسید نیتریک شل شدن شریان‌ها از ارسال سیگنال به سمت آن‌ها است. همین امر باعث کاهش مقاومت رگ‌ها در برابر جریان خون و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می‌شود.

شکلات یک ضد افسردگی طبیعی

شکلات دارای مقادیر مناسبی از منیزیم است. این ماده به علت اثرات آرام‌بخش و کمک به ارسال ضربان‌های عصبی از طریق مغز شناخته می‌شود و همین مسئله برای تقویت روحیه بسیار عالی است.

همچنین شکلات سرشار از محرک‌هایی نظیر تئوبرومین، تیرامین و فنیل اتیلامین است که با افزایش اثرات ناقل‌های عصبی در مغز عمل می کنند. به این ترتیب شکلات یک ضد افسردگی طبیعی است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی توسط شکلات

در ادامه‌ی کاربردهای درمانی شکلات به نکات جالب‌تری خواهیم رسید! چندین مطالعات طولانی مدت در این زمینه انجام شده است که نتایج جذابی را در بر داشته‌اند. محققان در یکی از مطالعات بین ۴۷۰ مرد سالخورده، دریافتند که کاکائو خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را در ۵۰ سالگی بیش از یک دوره ۱۵ ساله کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که خوردن شکلات دو بار یا بیشتر در هفته، کاهش خطر ابتلا به پلاک کلسفید در شریان‌ها را به میزان ۳۲٪ کاهش می‌دهد. همچنین مطالعه دیگری نشان داد که خوردن شکلات تیره بیش از ۵ بار در هفته خطر ابتلا به بیماری قلبی را با ۵۷٪ کاهش می‌دهد.

البته این سه مطالعه، حاصل مطالعات مشاهداتی هستند. بنابراین نمی‌توان به قطع ثابت کرد که شکلات خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. اما می‌توان ثابت کرد، فلاونوئیدهای موجود در کاکائو و شکلات نقشی مهم در پیشگیری از بیماری های قلبی ایفا می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها در واقع میزان کلسترول بد (LDL) را در خون کاهش می‌دهد و خاصیت کششی رگ‌های خونی را در بدن حفظ می‌کنند. با توجه به این اثبات علمی احتمال این وجود دارد که خوردن شکلات تیره به طور منظم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

کاربردهای درمانی شکلات

شکلات محافظ پوست شما در برابر خورشید

شکلات تیره حاوی فلاونول است که برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های اشعه فرابنفش کمک می‌کند. همچنین جریان خون را به پوست افزایش می‌دهد و باعث افزایش تراکم پوست و هیدراتاسیون می‌شود.

کاربردهای درمانی شکلات: بهبود عملکرد مغز

یک مطالعه تحقیقاتی از داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا، در مدت پنج روز، جریان خون را به مغز بهبود می‌بخشد. همچنین کاکائو باعث بهبود عملکرد شاختی در سالمندان ابتلا اختلالات روانی و تسریع کلامی آن‌ها می‌شود. کاکائو بنا بر دارا بودن مواد محرک مانند کافئین و تئوباریم عملکرد مغز در کوتاه مدت را بهبود می‌بخشد.

کلام آخر

شواهد قابل توجهی از کاربردهای درمانی شکلات را مطالعه کردید و مشاهده کردید که شکلات چگونه می‌تواند سلامتی بدن را تامین کند و به خصوص از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. اما این شواهد به این معنا نیست که خوردن بقیه غذاها را فراموش کنید و روزانه مقدار زیادی شکلات مصرف کنید. شاید یک ربع یا نیم ساعت بعد از شام، فرصت مناسبی برای لذت بردن از طعم شکلات، آن‌هم به مقدار خیلی کم باشد.

کاربردهای درمانی شکلات در نسخه پزشکان

فراموش نکنید تمام شکلات‌هایی که در بازار عرضه می‌شوند، سالم و استاندارد نیستند. ما در مجموعه شوکوبرند سعی کرده‌ایم با کیفیت‌ترین و سالم‌ترین شکلات را به صورت خلاقانه عرضه کنیم. با خواندن این مقاله دریافتید که شکلات یکی از معدود خوراکی‌هایی است که می‌تواند علاوه بر خوشمزگی، کلی فایده برای سلامتی داشته باشد. پس می‌تواند یک هدیه مناسب برای کسانی که برایتان عزیز هستند، باشد. با این کار شما سلامتی را برای او هدیه می‌دهید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم دیدگاه‌های جالب پزشکان درباره شکلات را مطالعه فرمائید.

شما با همراهی شوکوبرند قادر خواهید بود شکلات با طرح دلخواهتان را طراحی و سفارش دهید و آن را به عنوان یک خوراکی خاص و سالم و همچنین یک هدیه خیلی خاص و جذاب، بحساب آورید.

شکلات سفارشی برای روز پزشک

شکلات سفارشی شوکوبرند

شروع سفارش شکلات سفارشی

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *