سوالات متداول, شکلات

مضرات کاکائو برای کودکان

شکلات همان خوراکی است که کودکان به نه نمی‌گویند و این از مضرات کاکائو برای کودکان کم نمی‌کند. به همین جهت خوب است که برای کنترل میزان مصرف و حتی شروع به تجربه مزه‌ی آن نسبت به جنبه‌های مختلف مصرف این ماده‌ی غذایی توسط کودکان اطلاعات داشته باشیم. چرا که در این صورت می‌توانیم کنترل بهتری بر روی تاثیر کاکائو بر روی کودکان داشته باشیم. شوکوبرندز می‌خواهد در این مقاله از فواید تا مضرات کاکائو صحبت کند و دلایل مختلف منع مصرف آن برای کودکان را معرفی کند.

خوردن شکلات تلخ در دوران بارداری

چه کسی از شکلات بدش می‌آید؟

همه‌ی ما عاشق شکلات هستیم یا حداقل درصد بسیاری از مردم در دنیا عاشق این ماده‌ی مغذی هستند. درصدی هم وجود دارند که به آن حساسیت داردن و حتی بسیاری واقعا از طعم، بو و مزه شکلات استقبال نمی‌کنند. اما بچه‌ها از جمله قشری هستند که معمولا دست رد به سینه‌ی این خوراکی نمی‌زنند. کافی است در خانه، یک ظرف شکلات روی میز باشد. آنوقت باید مدام حواسمان باشد که به سمتش نروند و شکلات نخورند. اما گاها به طور دقیق نمی‌دانیم که چرا باید مصرف شکلات در کودکان را کنترل کرد.

اضافه کردن این ماده‌ی غذایی به رژیم غذایی کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. باید بررسی کرد که آیا کودک شما به طور کلی یک کودک آلرژیک است؟ یا تحرک بسیاری دارد؟ یا حتی کودک بدغذایی است؟ در کنار تمام این عوامل سن کودک نیز بسیار مهم هستند.

حال می‌بینید که برای مصرف یک ماده‌ی غذایی به ظاهر ساده مثل شکلات باید عوامل بسیاری را در نظر داشت. بله! به جهت جلوگیری از مضرات کاکائو برای کودکان همه‌ی این جوانب باید بررسی شوند. اما شکلات چه ارتباطی با موارد گفته شده دارد؟

چهار نکته اساسی

مضرات-کاکائو-برای-کودکان

کودک در اولین سال تولد خود عادت غذایی‌اش شکل می‌گیرد از این رو پزشکان بسیاری توصیه می‌کنند که مصرف انواع شکلات و به طور کلی کاکائو بعد از گذر کودک از این سن شروع بشود. از این رو سن کودک در شروع مصرف و تجربه‌ی مزه‌ی شکلات مهم است. همچنین حتما باید بررسی کرد که اگر کودک شما کودکی آلرژیک است بهتر است بعد از مشورت با پزشک درباره‌ی مصرف شکلات تصمیم بگیرید. چرا که شکلات می‌تواند محرکی برای پاسخ‌های آلرژیک باشد. اما ارتباط شکلات و بدغذایی کودک اینجاست که مصرف شکلات سبب می‌شود تا احساس گشنگی در کودک شما از بین برود. به همین دلیل از خوردن غذایی که باید و وعده‌ای که دارد اجتناب می‌کند. که این امر در صورت تکرار شدن می‌تواند رژیم غذایی او را به هم بریزد. به همین دلیل ابتدا باید این چهار مورد را درباره‌ی کودک خود در نظر بگیرید و سپس به فکر شکلات در رژیم او باشید.

آیا شکلات واقعا مضر است؟

بله! مصرف شکلات می‌تواند بر روی سلامت کودکان تاثیر داشته باشد. که البته بر اساس تحقیقات، به طور دقیق‌تر باید گفت میزان مصرف آن بر روی سلامت تاثیر دارد. از مضرات کاکائو برای کودکان باید گفت که شکلات به میزان قابل توجهی شکر و کافئین دارد که مصرف بسیار آن برای کودکان می‌تواند خطر آفرین باشد. چرا که بدن آنها قادر به جذب حجم بالای این مواد نبوده و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

پنج خاصیت شکلات تلخ که نمی دانستید

همچنین برخی شکلات‌ها دارای مواد نگه‌دارنده هستند که مصرف بیش از اندازه‌ی آن در رژیم غذایی بچه‌ها نه تنها توصیه نمی‌شود بلکه باید به طور جدی کنترل شود. کودکان تا رسیدن به یک سیستم ایمنی و گوارش قوی‌تر بهتر است رژیم غذایی سالمی داشته باشند و مصرف هرگونه ماده‌ی ناسالم مثل انواع فست‌فودها، غذاهای پرادویه، شیرینی‌ها و مواد غذایی انرژی‌زا برای آنها منع است.

به علاوه شکلات می‌تواند موجب سیری کاذب در کودکان شود. درصورت مصرف مداوم و بدون کنترل و ایجاد این حس سیری سبب می‌شود تا بچه‌ها از وعده‌ی غذایی اصلی خود و خوردن دیگر مواد مغذی بازمانده و در نهایت ویتامین‌ها و مواد لازم به اندازه کافی به آنها نرسد. که در نهایت موجب ایجاد بیماری‌های گوارشی، دیابت و چاقی در آینده شود.

اما از فواید شکلات

اگر سرپرست(‌های) یک کودک تنها از مضرات کاکائو برای کودکان آگاه نباشند و فواید مصرف شکلات را نیز بدانند، حتما می‌دانند که مصرف روزانه ۲۵گرم شکلات مرغوب نه تنها برای کودک ضرر ندارد بلکه می‌تواند مفید نیز باشد. چرا که:

  • شکلات حاوی ویتامین‌های بسیاری از جمله B1، B2 و B3، A و E است.
  • مصرف شکلات به ترشح هورمون سروتونین کمک می‌کند.
  • دانه‌های کاکائو خواص آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند.
  • شکلات قادر است به کودکان انرژی لازم برای جنب و جوش را بدهد.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *