شکلات

فواید و مضرات شکلات برای نوزاد و کودک

شکلات برای نوزاد و کودک

شکلات خوراکی بسیار مفیدی برای همه است به صورتی که حتی پزشکان نیز آن را برای درمان و بهبود برخی بیماری‌ها توصیه می‌کنند. بسیاری از افراد بر پایه همین گفته‌ها تصور می‌کنند که شکلات برای نوزاد و کودک هم همین اثرات را داد و برای آن‌ها بسیار مفید است. این گفته در مورد کودکان و نوزدان آنچنان هم صحیح نبوده و ما باید در دادن شکلات به نوزادان کمی دقت کرده و با پزشک مشورت کنیم. در این مطلب ابتدا گفته‌های یک مادر در مورد شکلات دادن به نوزادش را می‌خوانیم سپس به صورت کامل بررسی خواهیم کرد که آیا شکلات برای نوزاد و کودک مفید است یا نه؟

شکلات برای نوزاد و کودک

شکلات برای نوزاد و کودک

در سال اول زندگی دخترم، هیچ برنامه‌ای برای شکلات دادن به او نداشتم ولی وقتی دخترم به یک سالگی رسید اولین شکلات را به او هدیه دادم. در اولین تجربه خوردن شکلات او بسیار خوشحال شد و از طعم و مزه آن خوشش آمد و من نیز از این جریان خشنود شدم. می‌دانستم که این طعم از ذهن او پاک نخواهد شد چرا که شکلات‌ها بسیار خوشمره هستند.

سفارش بهترین و خاص‌ترین شکلات کادویی ارزان

بعد از چند روز قضیه را برای دوستم تعریف کردم و او با تعجب به من گفت که آیا نگران نیستی که دخترت آلرژی بگیرد؟ صادقانه بگویم تا به حال نمی‌دانستم که ممکن است کسی به شکلات آلرژی داشته باشد و تا به حال کسی را ندیده بودم که عامل آلرژی آن شکلات بوده باشد. مطمئنا من اولین مادری نبودم که در این سن به فرزندش شکلات هدیه می‌دهد.

دلایل آلرژی نوزاد به شکلات:

اینترنت پر است از نظرات مختلف درباره آلرژی در مورد شکلات. حتی شما می‌توانید چند مثال واقعی را پیدا کنید که در آن نوزادان به شکلات آلرژی پیدا کرده و متحمل عواقبی نیز شده‌اند. اما این گفته‌ها چقدر درست است؟

با انجام تحقیقات از سوی دانشمندان و پزشکان در سال های اخیر روشن‌تر شده است که بسیاری از این واکنش های مشکوک احتمالا نتیجه چیزی در شکلات مانند آجیل یا سویا است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شکلات خالص با شکر کم در موارد خیلی نادر نوزاد و کودک را دچار آلرژی می‌کند و عامل بسیاری از این آلرژی‌ها وجود مواد دیگری در شکلات است.

با این وجود اگر می‌خواهید به نوزاد و یا کودک خود شکلات هدیه کنید حتما ۲ کار را پیش از آن انجام دهید. یک روی بسته‌بندی شکلات را مطالعه کنید. شرکت‌ها وظیفه دارند که اگر شکلاتشان برای نوزادان مناسب نیست آن را بر روی بسته‌بندی درج کنند و دو اینکه حتما با پزشک کودک خود مشورت کرده و از او برای دادن شکلات به نوزاد اجازه بگیرید.

شکلات برای نوزاد و کودک

دلایل آلرژی نوزاد به شکلات

آلرژی به شکلات:

اینکه شکلات برای نوزاد و کودک مفید است کاملا درست می‌باشد اما شما باید مراقب آلرژی‌هانیز باشید. به صورت کلی نوزادان سه نوع آلرژی به شکلات پیدا می‌کنند. ۱- تحریک معده ۲- خارش و ۳- جوش . که مورد دوم و سوم اصلا خطرناک نیست و بعد از مدتی از بین می‌رود.

در موارد شدید، آلرژی می‌تواند زبان یا گلو کودک را تحریک کند. در این مورد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در حالت کلی آلرژی‌های شکلات برای نوزادان و کودکان نگران کننده نیست. چرا که به سرعت رفع می‌شوند و عوابقی را نیز در پی ندارند. نگرانی اصلی در جای دیگری است.

شکلات برای نوزاد و کودک

نگرانی در مورد شکلات دادن به کودکان:

دادن شکلات به کودکان ضرری ندارد بلکه بسیار نیز مفید است اما اشکال کار این است که چون نوزادان در این سن غذاهای جامد زیادی را نمی‌خورند اگر شما به آن‌ها شکلات بدهید ممکن است از خوردن دیگر غذاهای جامد خودداری کرده و شکلات را به غذای اصلی خود تبدیل کنند در این حالت دیگر کودک تمامی ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم را جذب بدن خود نخواهد کرد.

اگر شکر موجود در شکلات زیاد باشد ممکن است درآینده باعث دیابت و یا چاقی شود. پس شما باید به دو موضوع زیاد اهمیت دهید. یکی اینکه نگذارید شکلات جزوی از رژیم اصلی غذایی کودکان شود. دو اینکه در هنگام خرید شکلات توجه کنید که میزان قند آن کم بوده و بیشتر از شکلات‌های تلخ استفاده کنید.

توصیه می‌شود که حتما به کودکتان شکلات بدهید چرا که فواید زیادی دارد و هم اینکه طعم آن بسیار لذیذ است ولی فقط به عنوان یک خوراکی نه به عنوان یک وعده غذایی.

نگرانی در مورد شکلات دادن به کودکان

چه زمانی شکلات را به کودکمان معرفی کنیم؟

هیچ دستورالعمل پزشکی ویژه ای برای معرفی شکلات به کودک شما وجود ندارد. ولی توصیه می‌شود که در سال اولی که کودک اقدام به خوردن غذاهای جامد می‌کند به او شکلات را معرفی نکنید تا او به طعم و مزه شکلات عادت نکند. در صورتی که سؤال یا نگرانی خاصی در مورد بهترین زمان برای معرفی یک غذای تازه به کودک خود داشتید، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

از این گفته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که خوردن شکلات برای نوزاد و کودک هیچ ضرری ندارد و شما می‌توانید با خیال راحت به کودکتان شکلات دهید. اما باید ابتدا از پزشک نوزاد خود احازه بگیرید و اینکه از تبدیل شدن آن به وعده غذایی جلوگیری کنید. در مورد شیر کاکائو هم باید بگوییم که همین احتیاط‌ها را باید انجام دهید.

بهترین مدلی که شما می‌توانید به کودکان شکلات دهید این است که از قطعه‌های کوچک استفاده کنید و هر از چند گاهی یک قطعه شکلات به او بدهید و یا اینکه کیک شکلاتی درست کنید.

ممنون که همراه ما در این مقاله بودید. شکلات می‌تواند بهترین هدیه برای کودک و نوزاد شما باشد، اگر می‌خواهید در روز تولد و یا دیگر مناسبت‌ها او را سوپرایز کنید حتما پیشنهاد می‌کنیم از شکلات‌های سفارشی که مخصوص این جشن‌ها طراحی و تولید می‌گردند دیدن فرمائید. فراموش نکنید که در کتار یک خاطره جذاب و خاص با شکلات اختصاصی با نام دلبندتان، در واقع سلامتی را نیز به او هدیه می‌دهید.

ما در شوکوبرند این امکان را برای شما فرآهم آورده‌ایم که بتوانید شکلات‌هایی با طرح و شکل دلخواه خود سفارش دهید و حتی شکل بسته‌بندی آن را نیز خودتان انتخاب کنید.

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/gallery/’]گالری نمونه محصولات[/shoplink]

منبع
https://www.healthline.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *