شکلات

تایم لاین شکلات و سلامتی، از ۵۰۰ قبل از میلاد تا ۲۰۱۷

تایم لاین شکلات و سلامتی

همیشه سوال است که آیا شکلات برای سلامتی مفید است یا نه؟ ما در طول چند مطلب این سوال را مورد بررسی قرار داده و به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم. شکلات برای انواع مختلف بیماری‌ها مفید است و حتی در نسخه پزشکان نیز دیده می‌شود. شکلات فشار خون را کاهش می‌هد، خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد، استرس را از بین برده و قند خون را نیز پایین می‌آورد.

برای اینکه بهتر در مورد شکلات قضاوت کنیم باید تایم لاین شکلات و سلامتی را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه پزشکان در طول تاریخ چه سخنانی را در مورد شکلات گفته‌اند. در این مطلب قصد داریم تایم لاین شکلات و سلامتی را با هم مرور کتیم. همراه ما باشید.

تایم لاین شکلات و سلامتی

تایم لاین شکلات و سلامتی

در بسیاری از مشکلات، رجوع به گذشته‌ها می‌تواند راه حل‌ها و جواب‌های خوبی را به ذهن ما بیاورد. مرور تایم لاین شکلات و سلامتی هم می‌تواند در پیدا کردن پاسخ اینکه آیا شکالات برای سلامفید است یا نه به ما کمک شایان کند.

۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح: غذای خدایان برای همه

کلمه کاکائو از “kakawa,” گرفته شده است به معنای غذای خدایان. دانشمندان نمونه‌های اولیه شکلات را در ظروف مربوط به ۵۰۰ سال قبل از میلاد پیدا کرده‌اند که مربوط به کشور مکزیک بودند. در آن زمان شکلات به عنوان یک نوشیدنی مفید و اعیانی استفاده می‌شد که هر کسی هم قادر به خرید و یا استفاده از آن نبوده.

۱۵۰۰ میلادی: شکلات نوشیدنی انرژی‌زا:

این نوشیدنی در زمان حکومت آزتک امپراطور در اروپا به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا و الهی مصرف می‌شده است. آن‌ها بر این اعتقاد بودند که خوردن یک فنجان کاکائو می‌تواند انرژی آن‌ها را برای یک روز کامل تامین کند و نیازی به غذا خوردن نیست.

۱۵۷۷ میلادی: شکلات درمان کننده بخی از بیماری‌ها:

در قرن شانزدهم شکلات به عنوان درمان کننده بیماری‌هایی مانند: سرفه، تب و مشکلات معده و کبد مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۵۷۷، فرانسیسکو هرناندز، کاوشگر اسپانیایی، در مورد خمیر شکلات تحقیقاتی را انجام داده و توانست آن را به شکل پودر دربیاورد. ۵ قرن بعد دانشمندان دریافتن که این پودر می‌تواند در درمان برخی از بیماری‌های معده موثر باشد.

۱۷۱۹ میلادی: شکلات یک وعده کامل برای شام

دیوید کوولوس، فرانسوی، در کتاب خود، “تاریخ طبیعی شکلات” نوشته است که یک اونس شکلات به اندازه یک پوند گوشت گاو ارزش غذایی دارد. وی مثال می‌زند که یک زن آمریکایی به دلیل مشکلات فک نمی‌توانست گوشن گاو را بجوید و به همین دلیل هم از خوردن گوشت محروم شده بود. وی شکلات را جایگزین گوشت کرده و در رژیم غذایی خود از شکلات استفاده کرد. کوولوس نوشت که بعد از مدتی حال او رو به بعبودی یافته و دیگر نیازی به گوشت نداشت.

شکلات به شکل قرص

۱۸۲۵ میلادی: شکلات به شکل قرص

یک داروساز فرانسوی به نام ژان آنتین بروتوم منیر کارخانه‌ای را باز کرد که در آن شکلات‌هایی به شکل قرص تولید می‌کرد. روکش این قرض‌ها کاملا شکلاتی، و بسیار نیز خوشمزه بودند. امروزه نیز از این قرص‌ها در بازار زیاد می‌توانید مشاهده کنید. این شرکت بعدا به Nestle فروخته شد.

۱۸۶۴ میلادی: شکلات را بر روی زخم های سیفلیس خود قرار دهید

تایم لاین شکلات را ادامه می‌دهیم با اتفاقات سال ۱۸۶۴ میلادی. در این زمان از شکلات برای درمان زخم‌های سیفلیس استفاده می‌کردند و آن را به عنوان یک پادزهر می‌شناختند. شکلات امروزه نیز به عنوان پادزهر برای عفونت با کرم‌های انگلی استفاده می‌شود.

تولد شکلات شیری

۱۸۷۵ میلادی: تولد شکلات شیری

پس از تقریبا یک دهه آزمایش، مخترع سوئیس دانیل پیتر “شکل اصلی” شیر شکلات که ترکیبی از کاکائو، کره کاکائو، شیر غلیظ شده بود را بوجود آورد. همان شکلات‌های سفیدی که امروزه در بازار مشاهده می‌کنید. از این شکلات به عنوان یک ماده خوراکی لوکس استفاده می‌شد حتی لوکس‌تر از قهوه‌های گرن قیمت.

۱۹۰۰ میلادی: ورود شکلات شیری به آمریکا

میلتون سارا هرشی توانست با استفاده از کارامل و شکلات شیری یک آبنبات شیرین و خوشمزه بسازد که تمامی رقابت‌ها در این حوزه را از بین برد. وی تنواست در سال ۱۹۰۰ شکلات شیری را وارد رژیم غذایی آمریکایی‌ها کند.

۱۹۸۹: شکلات می‌تواند افسردگی را درمان کند

از سال ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ همه درمان‌ها به نوعی به شکلات ربط داده می‌شد که بسیاری از آن‌ها نیز ریشه‌ای واقعی نداشنتند. برای اولین در ادبیات پزشکلی، پزشکان موفق شدند دو بیمار را با استفاده از شکلات درمان کنند. یکی از این افراد که درمان شده بود یک زن میان‌سال امریکایی بود. این زن که از افسردگی زنج می‌برد روزی ۲ پوند شکلات به صورت آبنبات مصرف می‌کرد. وی پس از مدتی از دست افسردگی خلاص شد.

۱۹۹۶ میلادی: آیا شکلات اعتیاد آور است؟

تمامی تحقیقا نشان داده است و حتی خودمان نیز می‌دانیم که شکلات در بین مواد خوراکی بیشترین محبوبیت را دارد. این امر به دلیل شیرینی و طعم بسیار لذیذ آن است ولی آیا واقعا شکلات اعتیاد آور است؟ محققان در آن زمان در مورد این مسئله اینگونه پاسخ می‌دادند: اگر چه شکلات حاوی کافئین و مواد مشابه به ماری جوانا است اما مقدار کافی از آن مواد در این خوراکی وجود ندارد تا بتواند بر روی مغر تاثیر بگذارد.

۱۹۹۸ میلادی: شکلات غذایی برای آرامش

پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده را فراموش کنید شکلات آخر تمام غذاهای آرامش‌زا است. در این سال‌ها روی بیش از ۳۲۰ نفر بزرگسال تحقیق انجام شد. آن‌ها گفتند که بیشترین تمایل به خوردن شکلات را زمانی دارند که عصبانی هستند و یا ترس دارند. محققان بر این باور بودند که دلیل این امر این است که خوردن شکلات باعث افزایش اندروفین‌ها می‌شود. این همان ماده‌ای است که ما هنگام ورزش کردن در بدن ما آزاد می‌شود.

۲۰۰۲میلادی: شکلات خوراکی مفید برای مبارزه با سرطان

آیا این درست است که شکلات خاصیت ضد سرطانی دارد؟ با داده‌های آن زمان نه. فقط مشاهده شده بود که شکلات در روند بهبود سرطان ریه برخی افراد سال‌خورده تاثیر دارد. در شکلات ماده‌ای وجود دارد به نام catechin که در درمان و بهبود انواع سرطان‌ها مفید است. یک سال بعد یک مطالعه در مورد زنان یائسه در ایالات متحده نشان داد افرادی که بالاترین سطح کافئین را مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که این مقدار مصرف را نداشتند ۴۵% کمتر به سرطان مبتلا می‌شدند.

شکلات خوراکی مفید برای کودکا

۲۰۰۴ میلادی: شکلات خوراکی مفید برای کودکان و مادران باردار:

زنان باردار تمایل زیادی به خوردن شکلات دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که مادرانی که در زمان بارداری خود شکلات مصرف می‌کردند و این خوراکی را در رژیم غذایی خود قرار داده بودند نوزادانی فعال‌تر و شادتری دارند. محققان این مطالعه نشان دادند که شکلات ممکن است به کاهش استرس پس از زایمان در مادران کمک کند.

۲۰۰۵ میلادی: شکلات ممکن است دیابت را درمان کند

دشوار است تصور کنید که شکلات می‌تواند قند خون شما را کنترل کند، اما باید باور کنید که شکلات تیره دقیقا به اینگونه عمل می‌کند. این موضوع را مطالعات پزشکی نیز ثابت کرده است. کسانی که شکلات مصرف می‌کنند فشار خود پایین‌تری داشته و بهتر می‌توانند قد خون خود را کنترل کنند.

۲۰۰۶: شکلات هندی، راز سالم بودن قلب

محققان برای یافتن جواب برخی از سولات به جزیره‌ای در پاناما سفر کردند. آن‌ها می‌خواستند بدانند که چرا سرخ‌پوستان این منطقه بدون فشار خون بالا و بسیاری از بیماری‌های زندگی می‌کنند. با وجود اینکه به همان مقدار آمریکایی‌ها نمک مصرف می‌کنند. آن‎ها در یافتند که دلیل این امر این است که مردم این منطقه نوشیدنی‌های کاکائو دار را بسیار در مصرف روزانه خود قرار می‌دهند. تحقیقات قبلی نشان داد که آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه کاکائو می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

۲۰۰۶ : شکلات مفید برای مغز

تایم لاین شکلات همچنان ادامه دارد و ما در سال ۲۰۰۶ هستیم. اگر شکلات یک دارو هم نباشد باز هم برای مغر مفید است. در سال ۲۰۰۶ بعد از تصویر برداری از مغر زنان مختلف که ۵ روز متوالی نوشیدنی کاکائو دار خورده بودند متوجه شدند که جربان خون به مغز افزایش پیدا می‌کند. در تحقیقات چند سال بعد نیز این نتایج حاصل شد که: زنانی جوانی که شکلات مصرف می‌کنند عکس‌العمل بهتری دارند و زنان سالخورده نیز حافظه بهتری!

۲۰۰۶: شاید شکلات یک داروی جنسی نباشد

در زمان‌های قدیم شاه آزتک برای افزایش میل جنسی خود از نوشیدنی شکلات استفاده می‌کرده است به همین دلیل هم بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این خوراکی خوشزه یک داروی جنسی نیز می‌باشد. ولی علم تا به امروز نتوانسته است این موضوع را ثابت کند. برخی مطالعات برای اثبات این موضوعات وجود دارد ولی هیچ کدام کامل و قانع کننده نیستند.

خوردن شکلات از التهاب جلوگیری می‌کند

۲۰۰۸: خوردن شکلات از التهاب جلوگیری می‌کند:

یک نحقیق در این سال نشان داد که کسانی که در روز به صورت مداوم قدار کمی (۰٫۳ اونس در روز) شکلات مثرف می‌کنند، پروتئین c واکنش گرای کمتری دارند که رابطخ مستقیم با التهابات قلبی دارد. ولی خود همین مطالعات نشان داده است که اگر این مفدار مصرف به نصف اونس در روز افزایش پیدا کند دیگر این مزایا وجود نخواهد داشت.

۲۰۱۰: شکلات می‌تواند خستگی مزمن را نیز درمان کند:

یک تحقیق نشان داده است، کسانی که مبتلا به افسردگی مزمن هستند، بعد از مصرف شکلات علائم افسردگی در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. حتی در برخی موارد دیده شد که فرد مبتلا کامل درمان شده و به زندگی باز گشته است.

۲۰۱۲ میلادی: شکلات برای پوست نیز مفید است

شکلات به همراه نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و کولا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک کند. مطالعه بر روی ۱۲۰۰۰۰ نفر پرستار نشان داد که کسانی این مواد را بیشتر مصرف می‌کنند (شکلات) و در رژیم روزانه خود از شکلات استفاده می‌کنند ۱۳% الی ۱۸% احتمال ابتلا آن‌ها به سرطان پوست کاهش پیدا می‌کند. دلیل این امر هم کافئین موجود در آن‌ها می‌باشد.

۲۰۱۵ میلادی: آیا شکلات برای قلب مفید است؟

پایین آوردن فشار خون فقط یکی از مزایای استفاده از شکلات است. مطالعات بر روی ۱۵۰۰۰۰ مرد و زن در استرالیا، آمریکا و اروپا نشان داد که خوردن ۳٫۵ اوس شکلات در روز باعث می‌شود که خطر ابتلا به سکته ۲۱%، خطر بیماری‌های قلبی ۲۹% و خطر مرگ در اثر بیماری‌های فلبی ۴۵% کاهش پیدا کند.

حتی برخی از دانشمندان بر این اعتقاد هستند که شکلات‌های شیری تاثیر بیشتری از شکلات‌های تیره دارند. شاید این گفته به دلیل کلسیم موجود در شکلات‌های شیری است.

با وجود این گفته‌ها حتی اگر این نتایج به دلیل رژیم غذایی افراد بوده باشد نه شکلات این نتیجه را نیز می‌توان گرفتکه شکلات هیچ ضرری برای قلب ندارد. این حداقل‌ترین نتیجه ممکن است.

۲۰۱۷ میلادی: شکلات خوراکی پیچیده

تحقیقات بر روی اینکه آیا شکلات رابطه‌ای با قلب دارد با نه، در ماه می یک گام دیگر به جلو حرکت کرد. مطالعه‌ای که در مجله heart منتشر شد بیانگر این موضوع است که خوردن منظم شکلات خطر ابتلا به ضربان قلب نامنظم را نیز کاهش می‌دهد. این مطالعه بر روی ۵۵۵۰۲ نفر در دانمارک انجام گرفته است و در آن هر فرد در روز ۱ اونس شکلات مصرف کرده است.

البته این تحقیقات نیز کامل نیستند و نمی‌تواند به صورت کامل آن را ثابت کرد.

تایم لاین شکلات را نیز با هم مرور کردیم. در تایم لاین شکلات دیدیم که چطور شکلات به شکل امروزی درآمده و در طول تاریخ چه استفاده‌هایی از آن شده است. حال می‌توانید ارتباط بهتری با شکلات برقرار کرده و بیشتر به مفید بودن آن پی ببرید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این خوراکی مفید و خوشمزه که همه دوستش دارند را به کسی هدیه دهید؟

شکلات تمامی ویژگی‌های یک هدیه خوب و مناسب را دارد. اگر تولد دوستتان و یا همسرتان است می‌توانید از شکلات به عنوان سوپرایز خود استفاده کنید. شوکوبرندز این امکان را برای شما فرآهم کرده است که بتوانید بر روی شکلات‌ها طرح مورد نظر خود را زده و بسته‌بندی خود را انتخاب کنید. حتما از نمونه کارهای ما و انواع شکلات تبلیغاتی دیدن کنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *