بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی چریکی و نمونه‌ های جالب استفاده از شکلات در آن

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یک استراتژی تبلیغاتی است که بر روی تاکتیک‌های بازاریابی ارزان قیمت و غیر متعارف تمرکز می‌کند تا حداکثر نتایج را به ارمغان آورد. اصطلاح اصلی این کلمه توسط جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ در کتاب”Guerrilla Advertising” نام‌گذاری شده است. بازاریابی چریکی از جنگ چریکی الهام گرفته شده است که یک نوع جنگ نامنظم بوده و مربوط به استراتژی‌های کوچک تاکتیکی است که توسط شهروندان مسلح استفاده می‌شود. این نوع بازاریابی همانند جنگ چریکی، از روشهای مشابهی در صنعت بازاریابی استفاده می‌کند. این سبک تبلیغاتی جایگزین به شدت به استراتژی بازاریابی غیر متعارف، انرژی و قدرت تخیل بالا متکی است.

بازاریابی چریکی با ایجاد نوعی سورپرایز یک تاثیر ماندگار در مشتریان ایجاد می‌کند. گفته می‌شود که بازاریابی چریکی در مقایسه با شیوه‌های سنتی تبلیغ و بازاریابی، به مراتب تاثیر بسیار ارزشمندتری در مشتریان بر جای می‌گذارد. این به‌دلیل وجود این واقعیت است که اکثر کمپین‌های بازاریابی چریکی قصد دارند تا مصرف‌کننده را در سطح شخصی‌تر و جالبتری جذب کنند. بازاریابی چریکی اغلب برای کسب و کارهای کوچک که دستیابی به جمعیت بالایی از مشتری بدون هزینه‌های هنگفت را نیازمندند، ایده‌آل می‌باشد.

تاریخچه بازاریابی چریکی

تاریخچه اولین تبلیغات به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، یعنی زمانیکه در مصر باستان از پاپیروس برای تهیه پیام‌های فروش و پوسترهای دیواری استفاده می‌کردند. تبلیغات و بازاریابی سنتی به طور آهسته طی قرن‌ها گسترش می‌یافت، اما تا اوایل دهه ۱۹۰۰ رشدی نداشت. در این زمان بود که هدف اصلی تبلیغات، آموزش مشتریان در مورد محصول یا خدمات بود. در سال ۱۹۶۰ کمپین‌ها هزینه‌های تبلیغاتی سنگینی را در کانال‌های رسانه‌ای مختلف مانند رادیو و چاپ خرج کردند. در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ بود که تلویزیون‌های کابلی شروع به پخش پیام های تبلیغاتی کردند.

جی کنراد لوینسون

در حالیکه نمایندگی‌ها تلاش می‌کردند تا تاثیری در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند، ولی مصرف‌کنندگان از این تبلیغات خسته بودند. زمان یک تغییر اساسی رسیده بود! در سال ۱۹۸۴ بازاریاب، جی کنراد لوینسون، یک اصطلاح رسمی را در کتاب خود با نام “بازاریابی پارتیزانی” یا همان “بازاریابی چریکی” معرفی کرد. لوینسون مدیر عامل ارشد شرکت بازاریابی جی والتر تامپسون و مدیر خلاق و عضو هیئت مدیره در شرکت تبلیغاتی لئو برنت بود. لوینسون در کتاب خود، روش‌های منحصر به فردی را جهت مقابله با شیوه‌های سنتی تبلیغات پیشنهاد کرد.

هدف بازاریابی چریکی، استفاده از تاکتیک‌های غیر معمول برای تبلیغ با بودجه اندک بود. در طول این مدت، اگرچه تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و چاپی در حال افزایش بودند، اما باعث خستگی و دلسرد شدن مشتریان می‌گشتند. لوینسون بر این باور بود که کمپین‌ها باید تکان‌دهنده، منحصر به فرد، شگفت‌انگیز و هوشمندانه باشند تا بتوانند یک همهمه‌ای را در بین مردم ایجاد کنند. از اینرو کسب و کارهای کوچک شروع به تغییر شیوه‌های تفکر خود کرده و بازاریابی را به روش جدیدی آغاز کردند.

بازاریابی چریکی

شرکت‌های کوچک چگونه از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند؟

بازاریابی چریکی ممکن است راه حل مناسبی برای کسب و کار کوچک شما باشد، چراکه اگر به خوبی اجرا شود، اغلب هزینه‌های کم و مخاطبان بسیاری را در بر می‌گیرد. همچنین می‌تواند یک راه عالی برای شناخته شدن، فاصله گیری از رقابت و کسب شهرت و متفاوت بودن باشد.

در ادامه این محتوا به مزیت بازاریابی چریکی در چندین نمونه از پروژه‌های مختلف اشاره شده است:

دنیای عجایب OREO

شرکت تولید کننده بیسکوییت و شکلات‌های خوشمزه OREO با ساخت سوراخی جذاب روی دیواری به کسانی که درب آن را باز می‌کردند هدایای متنوعی می‌داد و آن‌ها را سورپرایز می‌کرد. این یکی از قوی ترین کمپین‌های تبلیغاتی OREO در سال‌های اخیر بود و توجه بسیاری را در شبکه های اجتماعی به خود جلب کرد.

پروژه شکلات کیت کت

این پروژه، یکی دیگر از کمپین‌های خلاقانه شکلات کیت کت بر روی نیمکت‌های پارک با استفاده از بازاریابی چریکی است. در این پروژه، نیمکت‌های رنگ‌آمیزی شده به شکل شکلات نیمه باز کیت کت، جایگزین نیمکت های عادی پارک شده و تصویر جالبی از این شکلات معروف را بوجود آورده‌اند. این کمپین تبلیغاتی شرکت کیت کت در حقیقت نمونه‌ای ساده و خلاقانه از بازاریابی چریکی است که توانسته با هزینه کم، تاثیر زیاد و غیر قابل انکاری بر روی مشتریان خود داشته باشد.

پروژه شرکت بوتان

شرکت بوتان مرکزی که یکی از معروفترین تولیدکننده‌های پکیج در سراسر ایران می‌باشد، سال قبل جهت معرفی محصولات خود یک کمپین تبلیغاتی در چندین شهر از جمله تبریز، رشت، ارومیه و اصفهان راه‌اندازی و بروشور زیبایی را که در داخل آن شکلات وجود داشت، طراحی کرد و افراد را با بهانه برداشتن شکلات از داخل آن به باز کردن بروشور و مطالعه آن ترغیب نمود. این ایده جالب با هزینه نه‌چندان زیاد باعث استقبال افراد زیادی از آن شد.

بازاریابی چریکی

 

از اینرو همانطور که مشخص شد، با توجه به هزینه‌های اندک و ایده‌های نوآورانه موجود در بازاریابی چریکی، شاید این نوع بازاریابی برای کمپین تبلیغاتی شما نیز انتخاب خوبی باشد.

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *