مناسبت ها

نگاهی متفاوت به جشن شب یلدا: از تاریخچه تا نمادها

جشن شب یلدا

جشن شب یلدا یکی از کهن‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های ایرانی است که در دنیا نیز بسیار شناخته شده بوده و اکثر فرهنگ‌ها با آن آشنا هستند. در این شب زیبا همه به دور هم جمع شده و جشن بزرگی را برگزار می‌کنند. سنت‌ها در مورد جشن شب یلدا بسیار متفاوت است و تقریبا می‌توان گفت که در ایران هر استانی برای این شب سنت و رسم خاصی دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با جشن شب یلدا بیشتر آشنا کرده و فلسفه آن را برایتان بیان کنیم. همچنین شما را با سنت‌های مختلف این شب و خوراکی‌هایی که در جشن مصرف می‌شود نیز آشنا خواهیم کرد. همراه شوکوبرندز باشید تا بیشتر با این جشن جهانی آشنا شوید.

جشن شب یلدا و فلسفه آن

جشن شب یلدا

جشنی که در شب یلدا برگزار می‌شود یکی از کهن‌ترین جشن‌های دنیا است که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. بله درست خواندید جشن شب یلدا فقط محدود به ایران نبوده و در کشورهای مختلفی برگزار می‌شود. از کشورهایی که در شب یلدا یا همان چله، جشن برگزار می‌کنند می‌تواند به آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه، اقلیم‌های کرد، افغانستان و پاکستان اشاره کرد. البته این رسم در کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا نیز توسط ایرانیان مقیم این کشورها برپا می‌شود. بیایید با فلسفه شب یلدا بیشتر آشنا شویم.

فلسفه جشن شب یلدا

فلسفه جشن شب یلدا:

جشن شب چله که به اشتباه به آن شب یلدا گفته می‌شود در بلندترین شب سال یعنی بعد از غروب آفتاب آخرین روز آذر ماه برگزار می‌شود. بعد از این روز حاکمیت زمستان بر زمین شروع می‌شود. بله، نام اصلی این شب، چله است نه یلدا چرا که این جشن یکی از جشن‌های سنتی ایرانی است اما کلمه یلدا یک کلمه غیر ایرانی بوده و به همین دلیل هم استفاده از آن درست نیست. پس بهتر است از این به بعد به آن بگوییم جشن شب چله.

این جشن از سال ۵۰۲ قبل از میلاد زمانی که داریوش یکم پادشاه ایران بود وارد تقویم شد. مردم دوران باستان مثل اقوام آریایی، هندی و اروپایی، دانستند که کوتاه‌ترین روز، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند، کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

از نظر مردم ایران آن زمان تاریکی نمادی از اهریمن بود و در شب چله چون طولاترین شب سال است اهریمن بیشتر از همیشه بر زمین سایه خواهد انداخت به همین دلیل هم در این شب آتش روشن می‌کردند تا از تاریکی شب کمتر کنند و دور هم جمع می‌شدند و میوه و خوراکی‌های مختلف می‌خوردند.

خوراکی‌های شب یلدا

خوراکی‌های شب یلدا:

در این شب خوراکی‌های بسیار مختلفی بر سر سفره شب یلدا قرار می‌گرفت و در هنگام جشن خورده می‌شد. برخی از این خوراکی‌ها به قدری در این جشن تکرار شده‌اند که تبدیل به نماد شب یلدا شده‌ و بیشتر افراد این جشن را با این خوراکی‌ها به خاطر دارند.

در این شب معمولا بزرگان هر خانواده سفره‌ای را به عنوان سفره جشن شب یلدا برپا کرده و انواع مختلف خوراکی‌ها مانند انواع خشکبارها، هندوانه و انار دان شده را درون آن قرار می‌دادند. از گذشته انار و هندوان پای ثابت این سفره بوده‌اند و به عنوا نمادی از این جشن شناخته می‌شوند.

در آیین ایرانی رنگ قرمز نمادی از خورشید است به همین دلیل هم از گذشته میوه‌های قرمز در این سفره قرار می‌گرفتند. انار، هندوانه،سیب قرمز و سنجد از جمله قرمزهای این سفره هستند.

شکلات های ویژه شب یلدا

شما می‌توانید برای مهمانان شب چله خود علاوه بر تمامی این خوراکی‌ها یک کار خاص نیز انجام دهید آن هم خرید شکلات است، البته نه شکلات‌های معمولی بلکه شکلات‌های سفارشی مخصوص شب یلدا.

این شکلات‌ها دقیقا با تم شب یلدا تهیه شده و بر روی بسته بندی و حتی خود شکلات متن و طرح‌های مخصوص شب یلدا حک می‌شود. قطعا مهمانان شما با دیدن این شکلات‌ها هیجان زده می‎شوند.

برای کسانی که به خانه بزرگان برای جشن می‌روند این می‌تواند یک هدیه خاص باشد. هدیه‌ای که می‌تواند همه را خوشحال کند. شوکوبرندز این امکان را فرآهم کرده است که بتوانید برای جشن شب یلدا شکلات‌های سفارشی مخصوص به خودتان را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

جشن شب یلدا

نمونه شکلات سفارشی برای شب یلدا

جشن شب یلدا

برای اینکه با شکلات‌های سفارشی بیشتر آشنا شوید به صفحه اول سایت ما مراجعه کرده نمونه‌های این نوع شکلات را مشاهده کنید. مطمئنا وقتی هزینه خرید آن را نیز ببینید بسیار تعجب خواهید کرد چراکه در مقابل دیگر هدیه‌ها بسیار باصرفه‌تر است.

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/product/order’]سفارش سریع و آسان شکلات اختصاصی[/shoplink]

شوکوبرندز به همین منظور در کنار شما می‌باشد. شکلات سفارشی شوکوبرندز یک پیشنهاد لوکس و تازه به عنوان هدیه اختصاصی و یونیک به شما پیشنهاد می‌شود. بسیار خرسندیم که با شوکوبرندز همراه بودید، پیشنهاد می‌کنیم محصولات شوکوبرندز در قسمت گالری تصاویر مشاهده کرده و جهت سفارش شکلات تبلیغاتی و سفارشی خود، همین حالا اقدام فرمائید.

برای ثبت سفارش، می‌توانید از بخش ثبت سفارش وب سایت شوکوبرندز اقدام کنید و یا از طریق تماس تلفنی با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید:

تلفن: ٠٢١٢٨۴٢٢٧٢٧
۰۴۱۳۳۳۷۲۷۲۷
٠٩١۴٢١٨٢٧٢٧ موبایل

برخی از کارهایی که در شب یلدا انجام می‌شود:

همانگونه که گفتیم رسم و رسوم‌های مختلفی در شب چله انجام می‌شود. یکی از این‌ها خوردن خوراکی‌های مختلف در دورهمی شب چله است که در بالا به آن پرداختیم . اما کارهای دیگری نیز هستند که به عنوان رسم در جشن شب یلدا انجام می‌پذیرند. یکی از این کارها شاهنامه خوانی است.

رسم است که از گذشته در این جشن همه تکه‌ای از شاهنامه را انتخاب کرده و آن را می‌خوانند. البته این رسم امروزه بسیار کم به جا آورده می‌شود و کم کم از یادها رفته است.

گرفتن فال حافظ هم یکی از رسومی است که در جشن شب چله انجام می‌شود. معمولا همه افراد حاضر در مراسم نیتی کرده و یک فال می‌گیرند. این کار هنوز هم بسیار مرسوم بوده و انجام می‌شود.

ساخت کاردستی، انشا نویسی و خواندن سرودهای مختلف از دیگر رسوم این شب است که دیگر به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

فلسفه شب یلدا در ایران

آیین‌های شب یلدا در استان‌های مختلف:

در استان‌های مختلف آیین‌های متفاوتی وجود دارد که در شب چله انجام می‌شود. این آیین‌ها فقط محدود به استان‌ها و بخش‌های خاصی از ایران می‌شود. به عنوان مثال در آذربایجان شرقی و غربی رسم است که در این شب خوانچه‌ای تزیین شده به خانهٔ تازه‌عروس یا نامزد خانواده فرستاده می‌شود. در این خوانچه انواع مختلف خوراکی و لباس‌ها قرار می‌گیرد. این رسم در شمال ایران نیز انجام می‌شود فقط به این صورت که یک ماهی بزرگ تزیین شده و به خانه تازه عروس و داماد فرستاده می‌شود.

در کردستان رسم است که غذای دلمه و نان سنگک برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده می‌شود و رسوم دیگری که در استان‌ها و اقوام مختلف انجام می‌شود.

در آخر پیشنهاد میکنیم حتماً ایده های خاص و متفاوت برای گیفت شب یلدا را مطالعه بفرمائید.

شما در شب چله چه کارهایی را انجام می‌دهید؟ آیا رسم خاصی برای جشن شب یلدا دارید؟ منتظر نظرات شما در مورد این مطلب هستیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *