مناسبت ها

تاریخ و فلسفه روز پزشک در ایران و کشورهای مختلف

تاریخ و فلسفه روز پزشک چیست

روز ملی پزشکان روزی به بهانه‌ی قدردانی کردن از همکاری پزشکان برای زندگی فردی و جامعه می‌باشد. تاریخ روز پزشک ممکن است با توجه به فلسفه نامگذاری آن از هر کشور به کشور دیگر متفاوت باشد. این روز حتی در برخی کشورها به عنوان روز تعطیل مشخص شده است. البته بنا به هدف این روز که تجلیل از زحمات پزشکان است، به نظر می‌رسد که باید توسط بیماران و حامیان و خیرخواهان صنعت پزشکی جشن گرفته شود، اما معمولا توسط سازمان‌های بهداشتی و درمانی جشن گرفته می‌شود. به هر حال اینکه تاریخ و فسلفه روز پزشک چیست چندان تفاوتی ندارد، چیزی که اهمیت دارد، قدردانی از پزشکانِ زحمت‌کش می‌باشد. در ادامه تاریخ و فسلفه روز پزشک در ایران و سایر کشورها را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخ و فلسفه روز پزشک چیست

تاریخ و فلسفه روز پزشک چیست

همه‌ی جوامع انسانی از قدیم‌الایام عقاید پزشکی منحصر به‌فردی در مورد شیوع و نابودی بیماری‌ها داشتند و اغلب به دلیل نداشتن دانش کافی، بیماری‌ها را ناشی از اراده الهی و مسائل ماوراء الطبیعی می‌پنداشتند. البته با ظهور پزشکی بر پایه علم و پیشرفت آن در قرون پسین اکثر این ادعاها و حتی روش‌های درمانی ضعیف و ضعیف‌تر شدند. فلسفه و هدف روز پزشک تجلیل از مقام زحمت‌کشان و خادمین مردم در جهت حفظ و نجات جان انسان‌ها است که بدون شک، بهترین هدیه روز پزشک نیز، قدرشناسی از جامعه‌ی پزشکان عزیز است. البته ناگفته نماند که یک پزشک حرفه‌ای علاوه بر داشتن تخصص در زمینه‌ی پزشکی، باید از سایر ویژگی‌های مثبت انسانیِ مانندِ بردباری، رازداری، نیک خلقی، مهربانی و … نیز برخوردار باشد.

تاریخ روز پزشک

تاریخ و فلسفه روز پزشک در ایران

هر رویدار و مناسبتی که در تقویم رسمی هر کشور مشخص می‌شود، بی‌شک نشات گرفته از یک اتفاق خاص بوده و هدف خاصی را دنبال می‌کند. تاریخ روز پزشک در ایران مصادف است با تولد پزشک و حکیم بزرگ، ابوعلی سینا (Avicenna). اینکه از چه تاریخی روز تولد ابوعلی سینا به عنوان روز پزشک مشخص شده است، اطلاعاتی در دسترس نیست. اما می‌توان گفت اولین روز پزشک در تاریخ، مربوط به روز پزشک در شهر ویندر از ایالت جورجیای آمریکا در تاریخ ۲۸ مارس ۱۹۳۳ می‌باشد. البته در آمریکا ۳۰ مارس به عنوان روز پزشک مشخص شده است که از سال ۱۹۵۸ به تصویب مجلس این کشور درآمده است. پس روز پزشک علیرغم تاریخ کهن علم پزشکی، رویداد نویی است که بی شک از سال ۱۹۵۸ به بعد در ایران، روزی با عنوان روز پزشک معرفی شده است.

در ایران روز پزشک، ۲۳ آگوست مصادف با اول شهریور ماه به پاس تالیفات و خدمات ابن سینا در علوم پزشکی و فعالیت او در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌است. ابوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان جهان است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد. او ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است که یکی از معروف ترین کتاب‌هایش کتاب شفا (دانشنامه علمی و فلسفی جامع) و کتاب قانون (یکی از کتاب‌های معروف جهان در زمینه علم پزشکی) می‌باشد.

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/%da%a9%d8%a7%d8%af%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9/’]بهترین ایده‌ها برای هدیه روز پزشک[/shoplink]

روز جهانی پزشک

تاریخ و فلسفه روز پزشک در سایر کشورهای دنیا

در سایر کشورهای جهان نیز روزی به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است که فلسفه‌ی خاص خود دارد. در ادامه تاریخ و فلسفه روز پزشک در برخی کشورهای را بیان می‌کنیم.

روز جهانی پزشک

روز جهانی پزشک در دنیا مصادف با روز پزشک در کشور آمریکا است که در کشورهای اروپایی و سایر کشورهای دنیا این روز جهت قدردانی از پزشکان معرفی شده است. در کشور آمریکا روز ۳۰ مارس برای بزرگداشت پزشکان مشخص شده است. این روز تقریبا مصادف با تاریخ و سال استفاده شدن، داروی بیهوشی اتر در عمل جراحی توسط دکتر لانگ در ۲۸ مارس ۱۹۳۳ است. این در حالی است که در ۳۰ مارس سال ۱۹۵۸ مصوبه بزرگداشت روز پزشکان توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۰ این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد. از آن زمان تا کنون ۳۰ مارس در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز پزشک نام‌گذاری شده و روز جهانی پزشک نامگذاری شده است.

روز پزشک در برزیل

در کشور بریل روز ملی پزشکان به عنوان یک روز تعطیل در روز ۱۱ اکتبر همزمان با روز برگزاری تولد سنت لوک توسط کلیسای کاتولیک، جشن گرفته می‌شود. این روز بیشتر ریشه در مذهب و سنت دارد.

روز پزشک در کانادا

روز ملی پزشکان در اولین روز ماه می در کانادا جشن گرفته می‌شود.

روز پزشک در کوبا

در کوبا روز ۳ دسامبر، تولد کارلوس جوآن فینلی، به عنوان روز پزشک معرفی شده است. جوآن فینلی یک پزشک و دانشمند کوبایی است که به عنوان پیشرو در بیماری تب زرد معروف می‌باشد که برای اولین بار در سال ۱۸۸۱ تئوری پشه ناقل تب زرد را عنوان کرد.

تاریخ و فلسفه روز پزشک در هند

تاریخ و فلسفه روز پزشک در هند نیز همانند سایر کشورهای گفته شده، منحصر به‌فرد است. در هند روز پزشک اول ژانویه می‌باشد که مصادف با تجلیل از دکتر بیدهان چاندرا روی، پزشک افسانه‌ای هندوستان است. چاندرا روی در تاریخ ۴ فوریه ۱۹۶۱ به دریافت بالاترین مدال غیرنظامی این کشور مفتخر شد. این در حالی است که هر سال روز اول ماه ژانویه به مناسبت روز پزشک در هند تعطیل است.

روز پزشک در مالزی

روز پزشکان در مالزی هر ساله در دهمِ ماه اکتبر جشن گرفته می‌شود. این روز اولین بار توسط فدراسیون انجمن‌های متخصصان پزشکی خصوصی، مالزی در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

روز پزشک در ویتنام

در کشور ویتنام برای نخستین بار روز پزشک در تاریخ ۲۷ فوریه سال ۱۹۵۵ جشن گرفته شد و از آن زمان تا کنون همین روز برای تجلیل از پزشکان در نظر گرفته شده است.

همانطور که مشاهده کردید، تاریخ و فلسفه روز پزشک در کشورهای دنیا متفاوت است و این روز در کشور ایران روز اول شهریور و زادروز ابوعلی سینا می‌باشد. بهترین هدیه برای روز پزشک قدرشناسی و قدردانی از مقام و زحمات پزشکان است. همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، روز پزشک اغلب توسط مراکز درمانی و بهداشتی برگزار می‌شود و هدایایی نیز برای پزشکان مجموعه در نظر گرفته می‌شود. در کنار این هدایای معنوی و مادی این مراکز می‌توانند با در نظرگرفتن یک شکلات سفارشی مخصوص روز پزشک کام پزشکان را نیز شیرین کنند.

[shoplink link=’https://chocobrands.ir/%da%a9%d8%a7%d8%af%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9/’]بهترین ایده‌ها برای کادو روز پزشک[/shoplink]

برگرفته شده از: wikipedia.org

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *