مناسبت ها

فلسفه و تاریخ روز مادر در ایران و جهان

فلسفه و تاریخ روز مادر

روز مادر یک جشن مهم است که در اشکال مختلف در سراسر جهان مشاهده می‌شود. مادران سرشار از عشق و معنی واقعی از خودگذشتی هستند که با یک روز جشن و تبریک نمی‌توان حتی یک درصد از لطف آن‌ها را جبران کرد. روز مادر فراتر از یک تبریک ساده است. به هر حال روز مادر روزی است که به یادبود و افتخار مادران در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود، ولی عامل مشترک در بین تمامی روز مادرها در کشورهای مختلف یادبود یک زن مهم در تاریخ آن کشور است. در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخ ورز مادر در ایران و جهان و فلسفه‌ی آن‌ها بپردازیم.

فلسفه و تاریخ روز مادر

فلسفه و تاریخ روز مادر

روز مادر در بسیاری از کشورهای سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. این طور به‌نظر می‌رسد که فارغ از فرهنگ‌های مختلف اغلب ملت‌ها روزی را برای تکریم جایگاه مادری اختصاص داده‌اند. با این‌که روز مادر یک موضوع جهانی به نظر می‌رسد که همه به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند، اما همه کشور‌ها این روز را در یک تاریخ یکسان جشن نمی‌گیرند و وابسته به یک واقعه مذهبی، ملی، تاریخی، سیاسی یا افسانه‌ای است. بسیاری از کشور‌ها، این روز را در ماه مارس یا می‌ جشن می‌گیرند. در کنار گرامی‌داشت روز مادر، همچنین روزهایی در سال به روز پدر و روز خواهر و برادر اختصاص داده شده است. اگر به دنبال تاریخ روز مادر در ایران و جهان هستید، این مقاله را دنبال کنید.

تاریخ روز مادر در ایران

تاریخ روز مادر در ایران

پیش از انقلاب در ایران روز مادر، به طور سالانه در ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر) برگزار می‌شد. این روز با سالگرد تاسیس بنگاه حمایت از مادران و نوزادان که در ۲۳ آذر ۱۳۱۹ پایه گذاری شد، همزمان بود و به نظر می‌رسید فلسفه روز مادر پیش از انقلاب هم همین بود.

این موسسه به دستور رضا شاه و به عنوان بنگاه خیریه به منظور خدمت رسانی به خانواده‌های بی‌بضاعت در شهر‌ها و روستا‌ها تاسیس شده بود. در سال ۱۳۳۹ هجری شمسی، هیئت مدیره بنگاه حمایت از مادران، تصمیم گرفت در ۲۵ آذر روز مادر را جشن بگیرد.

همانطور که گفته شد، عامل مشترک در بین تمامی روزهای ماد در کشورهای مختلف یادبود یک زن مهم در تاریخ آن کشور است. روز مادر تقویم رسمی کشور ایران بیشتر جنبه مذهبی دارد. چرا که تولد حضرت فاطمه (س) به عنوان روز مادر در تاریخ رسمی ایران، پس از انقلاب نام‌گذاری شده است.

بیستم جمادی الثانی هر سال به عنوان تولد حضرت فاطمه و روز مادر مشخص شده است که به دلیل وابسته بودن به سال قمری، هر ساله در تقویم شمسی متفاوت است. در سال ۹۸ این روز، با ۲۶ بهمن ماه مصادف شده است.

تاریخ روز مادر در کشورهای جهان

تاریخ روز مادر در سایر کشورهای جهان

مادر در هر فرهنگ، دین و مسلکی مقدس و قابل احترام و تکریم است. از این رو در سایر کشورهای جهان نیز تاریخی برای گرامیداشت مقام مادر در نظر گرفته شده است که برخی از آن‌ها را در زیر بررسی می‌کنیم.

کشورهای آفریقایی

بیشتر کشورهای آفریقایی ابتکار داشتن یک روز مادر را از سنت های بریتانیا گرفتند؛ اما با وجود این در فرهنگ های گوناگون قارهٔ آفریقا، قبل از دورهٔ حمله اروپایی ها به آن، جشن ها و مناسبت های زیادی برای مادران وجود داشته است.

آلمان

در دهه ۱۹۲۰ آلمان کمترین میزان زاد ولد در اروپا را داشت و روند آن نیز شیب رو به پایین داشت. در آن زمان دلیل این مشکل به کار زنان در بیرون از منزل نسبت داده شد. در آن دوران راهی که به نظر گروه های صاحب نفوذ در جامعه رسید این بود که باید از مادران قدردانی شود اما بر سر چگونگی آن به توافق نمی رسیدند.

تمامی گروه‌ها به این نتیجه رسیدند که مادر بودن را در جامعه با ارزش کنند و ارزش‌های مادری را در میان مردم رواج دهند. در سال ۱۹۲۳ در راستای این هدف همگی با هم به این نتیجه رسیدند که روزی به نام روز مادر را گرامی بدارند. تعطیلی در روز مادر نیز از آمریکا و نروژ گرفته شد.

لبنان

در لبنان در اولین روز بهار و در ژاپن دومین یکشنبه ماه مه با برگزاری نمایشگاه نقاشی از مادران تجلیل می شود. کودکان شش تا چهارده سال با کشیدن نقاشی درباره مادرانشان از آنها در روز مادر قدردانی می کنند.هر چهار سال یک بار نیز نقاشی های برگزیده در نمایشگاهی به نام مادر من به نمایش گذاشته می شود.

یونان

تاریخچه روز مادر در یونان به گذشته خیلی دور بر می‌گردد. ۲۵ سال قبل از ظهور عیسی مسیح (ع)، الهه‌های یونانی وجود داشتند که برای آن‌ها نوعی جشن مادر برگزار می‌شد.

ایتالیا

روز مادر در ایتالیا برای اولین بار در ۱۲ مه سال ۱۹۵۷ در شهر آسیزی جشن گرفته شد. انتخاب چنین روزی، ابتکار اوتلو میگلیوسی، کشیش کلیسای محله توردیبتو بود.

استرالیا

در استرالیا، روز مادر در دومین یکشنبه ماه مه جشن گرفته می‌شود ولی یک تعطیلی عمومی نیست.

افغانستان

در افغانستان روز مادر در دومین شنبه ماه ژوئن، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۰ جشن گرفته شد. اما چندی پیش دولت افغانستان ۸ مارس را روز ملی مادر تعیین کرد.

روز جهانی مادر چه روزی است؟

روز جهانی مادر

روز مادر در کشورهای مختلف به صورت ملی و مناسب‌های سنتی یا مذهبی نیز جشن گرفته می‌شود. همانطور که اشاره شد در ایران روز تولد دختر پیامبر اسلام را روز مادر می‌دانند. در کشورهای اروپای شرقی همان روز جهانی زن، یعنی ۸ مارچ را به عنوان روز مادر جشن می‌گیرند. در برخی از کشورهای کاتولیک نیز روز تولد مریم مقدس را روز مادر می‌دانند. روز مادر را هر روزی که بدانیم مهمترین هدف آن گرامی داشتن مادران و روزی برای تجلیل آنان است.

تاریخچه روز جهانی مادر به قرن نوزدهم برمی‌گردد و دلیل آن تشکیل انجمن‌هایی با نام فعالیت‌های روز مادر بود که هدف آن کمک به سربازان مجروح جنگ بود. بعد از جنگ، روز دوستی مادران با هدف کمک به صلح و نزدیک کردن دشمنان سابق به همدیگر راه اندازی شد که بسیار از آن استقبال شد. در نهایت وودرو ویلسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به صورت رسمی دومین یکشنبه ماه می را از سال ۱۹۱۴، روز مادر اعلام کرد. از آن روز به بعد هر ساله ۱۲ می را به عنوان روز جهانی مادر جشن می‌گیرند.

ممنون که با این مقاله از شوکوبرندز همراه ما بودید. پیشنهاد میکنیم مقاله بسیار جذاب و پرطرفدار “ایده های کادو برای روز مادر” را نیز مطالعه بفرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *