شکلات

کاکائو، غذای خدایان

کاکائو غذای خدایان

چگونه کاکائو تیره واقعا “غذای خدایان” است:

با التهاب، سرطان، آلزایمر و موارد بیشتر مبارزه میکند.

شکلات از گیاه کاکائو به دست میآید ، که نام گونه آن Theobroma cacao میباشد.
معنای تحت اللفظی “Theobroma”، “نوشیدنی خدایان” است.

خرید انواع شکلات تبلیغاتی و سفارشی با شوکوبرندز

این نام در اصل از تاریخ کاکائو به عنوان یک نوشیدنی تشریفاتی الهام گرفته شد که توسط افراد برجسته بدوی آمریکای میانه و سپس اروپا مصرف میشد.
اما در دهه های اخیر، گوشه دیگری از این نام طی تحقیقاتی به طور فزاینده برملا شد: شکلات یکی از قوی ترین غذاهای خارقالعاده می باشد که برای انسان شناخته شده است. این ماده با آرایه وسیعی از فواید بهداشتی پیوند خورده است که بسیار شگفت آور است.

گیاه کاکائو توسط انسان برای حداقل ۴۰۰۰ سال کشت شده است. ساکنین باستان آمریکای میانه آن را به عنوان یک نوشیدنی تلخ مصرف میکردند. پس از آنکه این نوشیدنی به اروپا آورده شد، رسم افزودن شیرین کننده های بیشتر به نوشیدنی گسترش پیدا کرد. شکلات با فرم و حالت جدید در دهه ۱۸۰۰ ابداع شد.

کاکائو با بیماری قلبی، سرطان و زوال عقل مبارزه میکند

حدود ۳۸۰ ماده شیمیایی مختلف از شکلات جدا شده اند، که بسیاری از آنها دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار قوی هستند. در واقع، دانه های فرآوری نشده کاکائو دارای پلی فنل های بسیار بالا و در نتیجه به قدری تلخ هستند که اساسا غیر قابل خوردن میباشند. تخمیر و پردازش دانه ها به شکل کاکائو بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد از پلیفنل ها را بسته به فرآیند مورد استفاده حذف می کند. به همین دلیل، هنگامی که کاکائو برای اهداف سلامتی مصرف می شود، جستجو برای تلخ ترین رقم آن با حداقل فرآوری حائز اهمیت است.
باور بر این است که مواد شیمیایی آنتی اکسیدان در کاکائو مسئول بسیاری از اثرات بهداشتی چشمگیر آن می باشند. در واقع، فعالیت آنتی اکسیدانی کاکائو بالاتر از شراب قرمز و نیز چای سبز است!
بسیاری از تحقیقات مرتبط با فواید سلامتی کاکائو بر اثرات آن بر سلامت قلب متمرکز شده اند. در واقع، مطالعات بسیاری زیادی نشان داده اند که کاکائو خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد – و حتی ممکن است از آن پیشگیری کند – و اینکه محققان به بررسی مکانیسم هایی روآورده اند که این ویژگی در نتیجه آنها اتفاق می افتد.
همچنین به نظر می رسد که شکلات علاوه بر محتوای آنتی اکسیدانی محافظ قلب آن، فشار خون را کاهش دهد، از لخته شدن خون جلوگیری کند، اتساع عروق خونی را بالا ببرد، ضمن این که از وزن بدن و چاقی مرکزی میکاهد. همچنین ظاهراً به طریق شیمیایی، هوشیاری را بهبود میبخشد و استرس را کم می کند، و به این وسیله عوامل خطرآفرین حمله قلبی و سکته مغزی را از بین می برد. همچنین به نظر می رسد که کاکائو با بیماری های مرتبط با دیابت مبارزه می کند، از مقاومت به انسولین می کاهد و حساسیت به انسولین را بالا می برد..
زمینه مهم دیگر از تحقیقات مرتبط با موارد سلامتی کاکائو در توانایی این ماده غذایی برای مبارزه با سرطان بوده است. مطالعات نشان می دهند که پلیفنل های کاکائو می توانند رشد سلول های سرطانی را مهار کنند، از تخریب DNA که عامل بروز سرطان است جلوگیری نمایند، و حتی مواد شیمیایی خاص سرطانزا غیر فعال سازند.
محققان همچنین به توانایی کاکائوی غنی از آنتیاکسیدان برای دفع شرایط بحرانی مغز علاقه مند هستند. آنها دریافتهاند که شکلات جریان خون را به مغز افزایش می دهد، توانایی شناختی را بالا می برد، زوال شناختی مرتبط با سن را برطرف می کند، و در جلوگیری از آلزایمر مؤثر است. این ماده حتی برای درمان زوال عقل و سکته مغزی نویدبخش است.

مزایای بیشمار دیگر کاکائو :

منافع بهداشتی کاکائو محدود به موارد فوق نمی شود. همچنین پی برده شده است که کاکائو و پلیفنل های آن، هر دو سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی را تحریک می کنند. بازیابی از ورزش را بهبود می دهند؛ از علائم سندرم خستگی مزمن می کاهند؛ از آب مروارید در افراد دیابتی جلوگیری می کنند؛ با پوسیدگی دندان مبارزه می کنند؛ محافظ پوست هستند؛ سرفه را فرومی نشانند؛ و بینایی را در شرایط کمکنتراست (مانند آب و هوای نامساعد) بهبود میبخشند.

فلاوانول های کاکائو نیز در روده انسان فعالیت زیستی نشان داده اند، و رشد میکروبهای مفید را تحریک می کنند. مصرف شکلات ممکن است خطر بروز پره اکلامپسی (یک عارضه بالقوه مرگبار ناشی از حاملگی) را کاهش دهد.

تحقیق در مورد بهترین راه برای بهره برداری از اثرات بهداشتی شگفت انگیز پلیفنل های کاکائو همچنان ادامه دارد.

اما در حال حاضر، پیشنهاد میکنیم که مقداری پودر اضافی کاکائو و یا شکلات تلخ کم شیرین را در رژیم غذایی عادی خود وارد کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *